آخرین اخبار
رئیس گروه سلامت مادران باردار البرز در گفتگو با «البرزخاتون«:

کم کاری تیروئید یکی از علل ناباروری است

رئیس گروه سلامت مادران باردار البرز گفت: کم کاری تیروئید یکی از علل ناباروری در میان بانوان است.
اشتراک گذاری
20 آذر 1402
79 بازدید
کد مطلب : 5136

معصومه رجبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری«البرزخاتون» گفت: تمام بیماری‌های افراد از دوران بلوغ شروع می‌شود و اگر به این دوران توجه ویژه شود و درمان‌ها به موقع صورت گیرد، در آینده امراض مختلف به سراغ این افراد نخواهد آمد.

رئیس گروه سلامت مادران باردار دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: متأسفانه در سایه سبک زندگی نادرست، عدم توجه به مشکلات دوران بلوغ، کنترل هرمون‌ها میزان ناباروری در کشور افزایش یافته است.

وی افزود: مغز کنترل‌کننده کل اعضای بدن است و بلوغ نیز با فرمان از مغز آغاز می‌شود.

رجبی با بیان اینکه کم کاری تیروئید یکی از علل ناباروری است، تصریح کرد: ریزش مو، خستگی، چاقی، کاهش تمرکز، افسردگی از عوارض کم کاری تیروئید است.

این متخصص گفت: علائم پرکاری تیروئید برعکس کم کاری تیروئید است، فرد لاغر می‌شود، خواب کافی ندارد و در دوران قاعدگی خونریزی شدیدی دارد.

وی ادامه داد: برای اینکه فرزند شما در آینده دچار ناباروری نشود، در دوران نوجوانی مشکل تیروئید را شناسایی و درمان کنید، یعنی اگر فرزند شما قاعدگی منظمی ندارد، یکی از دلایلش می‌تواند کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد.

رجبی گفت: بلوغ زودرس باعث شده که قد در میان افراد کاهش یابد زیرا در دختران پس از قاعدگی هورمون رشد قد متوقف می‌شود و ما امروز با پدیده بلوغ زودرس در سایه فضای ولنگاری مجازی روبرو هستیم.

این متخصص بیان کرد: در زندگی همه انسان‌ها استرس وجود دارد اما باید آن را مدیریت و کنترل کرد و یکی از علت‌های افزایش ابتلا به آلزایمر، زیاد بودن استرس اشت.

وی ادامه داد: اسلام یک علم پیشگیری است و در قرآن نیز بسیاری از آیات قرآن در خصوص سلامت جسم و جان انسان‌هاست و اگر به دستورات قرآن عمل کنیم، قطعاً درگیر بیماری‌ها و انواع مختلف سرطان نخواهیم شد.

رجبی افزود: ژنتیک، وضعیت تغذیه و سلامت عمومی، موقعیت جغرافیایی، تماس با نور، وضعیت روانی، فقدان پدر، تماس با استروژن مهمترین عوامل مؤثر بر بلوغ است.

این متخصص در خاتمه خاطرنشان کرد: والدین باید متوجه دوران بلوغ فرزندان خود باشند تا در آینده چندین برابر برای درمان بیماری‌های این دوران هزینه نکنند.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *