آخرین اخبار
یاداشت اختصاصی «البرزخاتون»/معرفی کتاب؛

کتابی که بانوان باید حتما بخوانند

کتاب «فاطمه فاطمه است» را باید همه بانوان مسلمان بخوانند تا به جایگاه زن در دین اسلام پی ببرند.
اشتراک گذاری
24 آذر 1402
103 بازدید
کد مطلب : 5458

آناهیتا نجفی منتقد کتاب در یادداشتی اختصاصی برای پایگاه خبری «البرزخاتون» نوشت: کتاب «فاطمه فاطمه است» گزیده‌ای از سخنان علی شریعتی مزینانی، معروف به دکتر علی شریعتی، نویسنده، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی است که این نویسنده سهم زیادی را در انقلاب اسلامی به خود اختصاص داده است.

این کتاب به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی، فرانسه، عربی و اندونزیایی ترجمه شده است.

«فاطمه فاطمه است» علاوه بر توصیف زندگی حضرت فاطمه (س)، به مسائل دیگر مربوط به زنان نیز پرداخته است.

دکتر شریعتی در این کتاب بانوان را مخاطب قرار داده و از آن‌ها می‌خواهد تا یکی از اصلی‌ترین بانوان شیعه یعنی حضرت فاطمه (س) را الگو و اُسوه خود قرار دهند تا بتوانند همانند این بانوی بزرگ و رئوف جایگاه شایسته‌ای را برای خود در جامعه پیدا کنند.

این کتاب مقالات و کتاب‌های منتشر شده، حول محور مسائل زنان، رویکرد‌های دینی و نظرات جامعه‌شناسی بسیاری را تحت تأثیر خود قرار داده و مورد نقد و برسی محققان و پژوهشگران این حوزه‌ها بوده است.

بخش برجسته‌ای از این کتاب را با هم می‌خوانیم: «خواستم بگویم، فاطمه دختر خدیجه بزرگ است، دیدم فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه دختر محمد است، دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه همسر علی است، دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه، مادر حسین است، دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه مادر زینب است، باز دیدم که فاطمه نیست. نه، این‌ها همه هست و این همه فاطمه نیست؛ فاطمه فاطمه است.»

تلاش این نویسنده و پژوهشگر فرهیخته برای شناساندن جایگاه این بانوی محبوب ستودنی است زیرا که اخبار به دست آمده از زندگانی‌ ایشان بسیار ناچیز و اندک می‌باشد اما همین مقدار برای افراد طالب معرفت بسیار است.

این کتاب را باید همه بانوان مسلمان بخوانند تا به جایگاه زن در دین اسلام برسند، اسلام بزرگترین ارزش و منزلت را برای زنان قائل شد و حضرت فاطمه (س) به عنوان بانوی دو عالم برترین الگو برای زنان و دختران است.

هرچقدر در مورد شخصیت و زندگی حضرت فاطمه (س) بخوانید باز نمی‌توانید به جایگاه و‌ شان این بانوی بزرگوار پی ببرید، ‌امیدوارم بتوانیم با شناخت بانوی دو عالم، این حضرت در روز قیامت شفاعت ما را کند.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *