آخرین اخبار
«البرزخاتون» گزارش می‌دهد؛

هویت با ترویج مُدهایِ غربی گم شد

گرایش به مدهای غربی با گم شدن هویت همراه است و سبب بیگانگی فرد با تمدن خود می‌شود.
اشتراک گذاری
25 آذر 1402
90 بازدید
کد مطلب : 5526

به گزارش گروه بانو چه خبر پایگاه خبری «البرزخاتون»؛ گرایش به مدهای غربی با گم شدن هویت همراه است و سبب بیگانگی فرد با تمدن خود می‌شود و باید با نظارت جدی بر این حوزه بازار پوشاک را به دست گرفته و با دعوت از طراحان مد داخلی و حمایت از آنها بتوانیم این بازار را مدیریت و ساماندهی کنیم.

اکنون برخی از افراد جامعه با تقلید کورکورانه از مد، باعث ترویج لباس‌هایی در جامعه شدند که با فرهنگ ایرانی _ اسلامی هم خوانی ندارد.

بانوان محجه سرگردان شدند و برای تهیه لباس با محدودیت مواجه شدند و در نهایت برای انتخاب پوشاک مورد علاقه خود به خیاطان متوسل شدند.

محدودیت پوشاکِ اسلامی در البرز

معصومه دولتی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بازار مد و لباس در استان نیازمند نظارت جدی از سوی مسئولین است، امروز بانوان محجبه در البرز برای تأمین پوشاک خود به تهران مراجعه می‌کنند.

تولیدکننده پوشاک اسلامی ادامه داد: بانوان محجبه برای تهیه لباس اسلامی در البرز با محدودیت مواجه هستند و برخی برای ر‌هایی از این محدودیت به خیاطان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: با سردی هوا نیز شاهد پالتو‌های کتی و کوتاه در بازار هستیم و تنوع این نوع پوشاک در بازار بسیار زیاد است، اما پالتوی بلند، با پوشش اسلامی تعدادشان محدود و تنوع آن‌ها بسیار کم است.

دولتی گفت: وقتی علت را از فروشندگان می‌پرسیم تنها جوابی که دریافت می‌کنیم، تقاضای مردم است، زیرا مغازه‌دار دغدغه اجاره مغازه را دارد و متناسب با تقاضا مغازه خود را پر می‌کند.

این تولیدکننده تصریح کرد: خوشبختانه ما در نمایشگاه‌های فصلی سراسر ایران حضور داریم و محصولات‌مان را عرضه می‌کنیم و در برخی نمایشگاه‌ها فروش‌مان بالاست و به مرور باعث شده که بین مردم شناخته شویم.

وی بیان کرد: سازماندهی بازار لباس می‌تواند در جامعه بسیار مؤثر باشد، زیرا وقتی مغازه‌دار‌ها فقط پوشاک اسلامی عرضه کنند، مخاطب به مرور به این نوع پوشاک گرایش پیدا می‌کند.

دولتی ادامه داد: ولنگاری در بازار پوشاک مشهود است و از طرفی اینفلوئنسر‌ها نیز بر جریان مد تأثیر گذاشته‌اند و مخاطب به گونه‌ای به دنبال مد‌های اینستاگرامی در بازار است.

این تولیدکننده در خاتمه خاطرنشان کرد: بازار پوشاک باید متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، ما دارای تاریخچه بسیار غنی در حوزه پوشاک هستیم و پوشاک اقوام نیز یک ظرفیت بی‌بدیل است که می‌توانیم با تلفیق آن با مد اسلامی به تنوع خوبی در بازار پوشاک برسیم.

بازار پوشاک در تسخیر مُدِ غربی است

مرضیه نصرآبادی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باید طراحان مد و لباس پای کار آیند تا بتوانیم مدی را که متناسب با فرهنگ ایرانی – اسلامی هست را طراحی و پس از تائید نهائی با فرهنگ‌سازی در جامعه نهادینه کنیم.

طراح مد و مدرس دانشگاه ادامه داد: اکنون طراحان مد بسیار زیادی در کشور فعالیت می‌کنند اما به صورت جزیره‌ای و هر کدام مشتری‌هایی از سراسر کشور به صورت موردی دارند.

وی افزود: مقام معظم رهبری درباره مد و مدگرایی فرموده است: «بنده با مُد خیلی موافقم، جزء آدم‌هایی هستم که به مد گرایش دارم، اما مدی که از داخل جوشیده باشد؛ چون مد ابتکار و نوآوری به چیزی که از بیرون بیاید، مد آرایش مو و لباس و حرف زدن ما، همه‌اش دارد از بیرون می‌آید که این درست نیست.»

نصرآبادی تصریح کرد: به فرموده مقام معظم رهبری اکنون مد‌هایی در کشور رواج یافته برگرفته از مد ایرانی – اسلامی نیست و این یک آسیب است.

وی گفت: امروز بازار پوشاک در تسخیر مد غربی است و این نشان می‌دهد که طراحان مد کوتاهی کرده‌اند یا قدرت و نفوذ و هم افزایی لازم صورت نگرفته تا جریان مد را در دست گیریم.

این طراح ادامه داد: جلسه‌های هم‌اندیشی زیادی در طول سال با حضور طراحان مد در هر استانی شکل می‌گیرد اما تاکنون راهگشا نبوده زیرا همه برای «ما شدن» تلاش نکردند و بیشتر «منیت‌ها» وسط بوده است.

نصرآبادی افزود: مد و لباس صنعتی درآمدزا در کشور‌های پیشرفته است که در آن مافیا زیاد دارد اما اگر درست مدیریت شود می‌تواند باعث رشد اقتصادی نه تنها در کشور بلکه خارج از ایران شود.

وی تأکید کرد: امروز لباس طراحان داخلی توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را دارد و طراحان مد ما در فشن مد‌های خارجی شرکت کردند و مقام کسب کردند اما باید بتوانیم سامانه جریان مد را در کشور در دست گیریم.

این طراح در خاتمه خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم طراحان مد سراسر کشور بتوانند با هم‌اندیشی لباس‌هایی را طراحی کنند که ضمن نشان دادن هویت ایرانی، به عنوان برند در کشور تبدیل و با نمونه‌های خارجی رقابت کند.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *