آخرین اخبار
کارشناس سلامت در گفتگو با «البرزخاتون»:

قلیان قدرت باروری را در زنان کاهش می‌دهد

کارشناس سلامت گفت: قلیان قدرت باروری زنان و مردان را کاهش می‌دهد و افرادی که در سنین پایین به مصرف دخانیات ادامه می‌دهند در جوانی با مشکل اختلال در باروری مواجه خواهند شد.
اشتراک گذاری
06 آبان 1402
90 بازدید
کد مطلب : 885

به گزارش گروه بانو چه خبر «البرزخاتون»؛ هدیه پهلوانی در گفتگو با «البرزخاتون» گفت: با هر پُک سیگار حدود ۷۰ سی‌سی و با هر پک قلیان حدود ۳۰۰ سی‌سی دود وارد ریه‌ها می‌شود.

کارشناس سلامت ادامه داد: دود ناشی از استعمال دخانیات پوست را خشک می‌کند و افرادی که قلیان مصرف می‌کنند پیری زودرس به سراغ‌شان می‌آید و باید با پوست شفاف و درخشان خداحافظی کنند.

وی افزود: قلیان همچنین قدرت باروری زنان و مردان را کاهش می‌دهد و افرادی که از سنین پایین به مصرف دخانیات روی می‌آورند در بزرگسالی با مشکل اختلال در باروری مواجه خواهند شد.

این کارشناس تصریح کرد: اینها تنها بخشی از آسیب‌های دود سیگار به ویژه قلیان بر بدن است، اما متاسفانه استفاده از قلیان خانوادگی و قبح آن در جامعه ریخته شده است.

پهلوانی گفت: حتی استفاده کوتاه‌مدت از قلیان هم به سلامت ریه‌ها آسیب می‌زند و به مرور با ریسک ضعف عملکرد ریه‌ها مواجه خواهند شد.

وی ادامه داد: دختران و پسران جوانی که مصرف قلیان برای آن‌ها عادی می‌شود بیشتر در معرض دام اعتیاد هستند.

وی افزود: هیچ خانواده‌ای حاضر نیست، فرزند معتاد داشته باشد، اما وقتی علت را ریشه‌یابی می‌کنیم به خانواده می‌رسیم که در این خانواده‌ها سیگار یک امر عادی است و در جمع‌های خانوادگی نیز قلیان استفاده شده است.

پهلوانی بیان کرد: باید فرهنگ تفریحات سالم مانند ورزش‌های گروهی و خانوادگی به جای قلیان در خانواده‌ها رواج یابد و در این میان رسانه ملی نقش بی‌بدیلی در فرهنگ‌سازی بر عهده دارد.

این کارشناس سلامت گفت: باید با فرهنگ‌سازی و برجسته کردن مضرات قلیان و سیگار و ترویج فرهنگ ورزش همگانی، خانواده‌ها را به سمت تفریحات سالم سوق دهیم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: هر کسی که طعم شیرین ورزش بر سلامت را چشید، هیچ‌گاه ورزش را ترک نمی‌کند، بلکه تلاش می‌کند تا تمام برنامه‌های روزمره خود را با ورزش تنظیم کند، زیرا ورزش علاوه بر سلامت بدن باعث شادابی پوست و تقویت روح نیز می‌شود.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *