آخرین اخبار
کارشناس مسائل فرهنگی در گفتگو با «البرزخاتون» مطرح کرد:

ضرورت احیای جشن نیمه پاییز در کشور

تاریخ‌شناس گفت: جشن نیمه پاییز یکی از جشن‌های باستانی ایرانی است که در ۱۵ آبان‌ماه یعنی اواسط پاییز برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
17 آبان 1402
82 بازدید
کد مطلب : 1931

به گزارش گروه بانو چه خبر «البرزخاتون»؛ زهرا کریمی در گفتگو با «البرزخاتون» گفت: جشن نیمه پاییز یکی از جشن‌های باستانی ایرانی است که در ۱۵ آبان‌ماه یعنی اواسط پاییز برگزار می‌شود.

تاریخ‌شناس ادامه داد: این جشن به پاییز معروف بوده و گاهی به معنی آغاز زمستان است.

وی افزود: ایران سرزمین جشن‌ها و آئین‌ها است اما به درستی برخی از این‌ها را تبیین نکردیم و تنها در برخی از شهر‌ها نیز رایج می‌باشد.

این کارشناس مسائل فرهنگی تأکید کرد: جشن میانه پاییز یکی از جشن‌های گاهنباری (مربوط به فصل‌های چهارگانه) است که در میانه فصل پاییز (روز پانزدهم آبان‌ماه) برگزار می‌شود.

کریمی ادامه داد: جشن پاییزانه هنوز در بین مردم کرمانشاه برگزار می‌شود و از مراسم این جشن می‌توان به خواندن دعا و پختن خروس به شمارگان فرزندان خانواده نام برد.

این کارشناس افزود: جشن پاییزه همچنین به معنی آغاز سرما یعنی زمانی که گله از صحرا به آغل می‌رود و زمان جفت‌گیری است، می‌باشد، که این مرحله ۳۰ روز بوده و در این مرحله گیاهان و و جنگل‌ها آفریده شده‌اند.

کریمی تصریح کرد: جشنواره نیمه پاییز همچنین یکی از جشن‌ها و اعیاد مردمان کشور‌های چین است که از ۳ هزار سال پیش تا به امروز به صورت باشکوهی برگزار می‌شود.

وی گفت: جشن پاییزه در تاریخچه زیست‌بوم ایرانی بوده اما اکنون بین مردم رایج نیست و فقط در کرمانشاه برگزار می‌شود.

این کارشناس بیان کرد: جشن شب یلدا یکی از معروف‌ترین جشن‌ها بین مردم ایران از گذشته تا به امروز است که در آخرین روز پاییز برگزار می‌شود.

کریمی در خاتمه خاطرنشان کرد: حتی اگر از مردم عادی در مورد جشن نیمه پاییز بپرسید، جواب مثبتی دریافت نمی‌کنید زیرا در تاریخ باستان رایج بوده و اکنون به صورت گسترده در کشور برگزار نمی‌شود، اما نیمه پاییز این قدر زیبایی دارد که اگر بتوانیم این جشن را احیا کنیم و به دل طبیعت برویم و زیبایی‌های این فصل را ببینیم، خالی از لطف نیست.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *