آخرین اخبار
یادداشت اختصاصی «البرزخاتون»:

حضرت فاطمه (س) الگویی برای بانوانِ دنیا است

حضرت فاطمه (س) الگویی برای زنان و مردان عالم و حتی حجت، حجت‌های خدا بر روی زمین است.
اشتراک گذاری
24 آذر 1402
75 بازدید
کد مطلب : 5514

انسیه تنوره، مدرس حوزه و دانشگاه در یادداشتی اختصاصی برای «البرزخاتون» نوشت: موضوع صحبت امروز ما در رابطه با این مسأله هست که آیا انسان در زندگی نیاز به الگو دارد؟ یا نه و اینکه آیا در سیره معصومین (ع) دیده شده که از کسی الگوگیری کنند؟

در پاسخ به سؤال اول باید گفت که انسان برای انتخاب سبک مناسب زندگی، نیاز به الگوپذیری‌های مناسبی دارد تا بتواند مسیر دنیا را به سلامت طی کند و اگر انسان با رأی و نظر خودش می‌توانست راه درست را تشخیص دهد، هیچ وقت خداوند متعال پیامبران را جهت هدایت بشر انتخاب نمی‌کرد و مردم را دعوت به اطاعت و الگوگیری از زندگی آن‌ها نمی‌کرد.

پس انسان در زندگی نیاز به الگو‌های درست رفتاری دارد، بنابراین به جهت اهمیت این موضوع، خداوند متعال در قرآن الگو‌های موفق مرد و زن را به انسان‌ها معرفی می‌کند؛ از جمله اینکه در مورد حضرت رسول (ص) می‌فرماید: «لَقَد کانَ لکم فی رسول الله اسوهٌ حَسَنَهٌ لِمَن کان یَرجوا اللهَ و الیوم الاخر وَ ذَکر اللهَ کثیراً»: همانا برای شما در روش و سیره رسول خدا «الگو» و سرمشقی نیکوست، البته برای کسانی که به خداوند و روز قیامت‌امید دارند و خدا را زیاد یاد می‌کنند. (سوره احزاب آیه ۲۱)

یا در جایی دیگر در رابطه با حضرت ابراهیم (ع) می‌فرماید: «قَد کانت لکم اسوهٌ حَسَنهٌ فی ابراهیم و الذّین معه اِذ قالوا لِقومهم اِنّا بُرَاءُ منکم و مِما تعبدون من دون اللهِ»: در برائت از کفار و مشرکین از حضرت ابراهیم و یارانش الگو و سرمشق بگیرید. (سوره ممتحنه آیه ۴)

خداوند متعال در قرآن علاوه بر معرفی الگو‌های مرد از زنانی چون حضرت آسیه و مریم به عنوان الگو یاد می‌کند: «وَ ضَرَبَ الله مثلاً لِلّذّین امنوا اِمرأَتَ فِرعَون اذ قالَت رَبّ ابنِ لی عندک بَیتاً فِی الجَنَّه و نَجِنّی مِن فرعونَ وَ عَمَلِهِ وَ نجّنی مِنَ القومِ الظالمین»: خداوند برای کسانی که‌ایمان آورده‌اند، همسر فرعون را مثال‌زده است آن هنگامی که به پروردگار عرض کرد، پروردگارا! برای من از نزد خود خانه‌ای در بهشت بساز و مرا از فرعون و عمل او نجات بخش و مرا از قوم ظالم نجات ده. (سوره تحریم آیه ۱۱)

«وَاذکُر فی الکتاب مریم»: یاد کن شرح حال آن زن پاک دامن را. (سوره مریم آیه ۱۶)

در این الگو‌های قرآنی که خداوند متعال از آن‌ها یاد می‌‎کند؛ اخلاق‌مداری، مبارزه با ظلم و شرک، حفظ حیا و پاکدامنی موج می‌زند.

علاوه بر این در سیره معصومین (ع) الگوگیری نقش مهمی را در زندگی ایفا می‌کند همان‌طور که در روایتی از امام عسکری (ع) است که در رابطه با حضرت فاطمه (س) می‌فرمایند: «نحن حجّه اللّه علی الخلق، و فاطمه حجّه علینا»: ما حجت خدا بر مخلوقات هستیم و فاطمه الزهرا حجت بر ما است.

یا در جایی دیگر حضرت مهدی (عج) در توقیع شریفی می‌فرمایند: «وفِی ابْنَهِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ»: دختر رسول خدا، الگوی مناسبی برای من است.

با توجه به روایات مطرح شده؛ نقش مهم حضرت زهرا (س) به عنوان الگو در زندگی معصومین پررنگ می‌شود به ویژه اینکه امام زمان (عج) او را حجت برخویش می‌داند و در زندگی به منش و رفتار او اقتدا می‌کند.

قطع به یقین حضرت زهرا (س) دارای ویژگی‌های رفتاری و عملکردی خاصی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی، علمی و اقتصادی بودند و همچنین نقش مهم و ویژه‌ای را در هدایت بشر ایفا کرده‌اند، از جمله اینکه‌ایشان در دفاع از مظلوم و خط ولایت همیشه پیش قدم بودند و لحظه‌ای از حمایت و پشتیبانی ولی زمان خود دست نکشیدند و در این راه، جان خود را نثار کردند و برای دفاع از جایگاه امامت و ولایت منزل به منزل مردم را به یادآوری واقعه غدیر تذکر دادند و همیشه مبارزه با ظلم و دفاع از حق را در سرلوحه کار خویش داشتند.

یا در مسأله غصب فدک که یک موضوع اقتصادی مهم برای شیعیان محسوب می‌شد، ‌ایشان خطبه‌های کوبنده‌ای را در مسجد پیغمبر در خطاب به ابوبکر و سایر صحابه و مردم ایراد کردند.

در مقام علمی هم باید گفت‌ ایشان سرآمد زنان و مردان هم عصر خویش بودند، به گونه‌ای که امثال سلمان فارسی‌ها و فضه‌ها افتخار شاگردی در محضر‌ایشان را داشتند و نمونه بارز علم لدنی‌ایشان مکتوبی به نام مصحف فاطمه (س) است که این کتاب هم اکنون در نزد امام زمان (عج) می‌باشد.

در مقام عبادت‌ا یشان همین را بگوییم که ملقب شدن‌شان به زهرا به جهت درخشندگی و نورانیت عبادت‌های زیاد و خالصانه‌ای بود که در پیشگاه الهی داشتند.

در کل باید گفت ویژگی‌های اخلاقی و عملکردی‌ ایشان در اجتماع به قدری زیاد است که در این مجال نمی‌گنجد اما در همین حد بدانیم که همچون زنی مثل فاطمه (س) است که همچون علی (ع) همکفو او محسوب می‌شود و می‌تواند الگویی برای زنان و مردان عالم و حتی حجت، حجت‌های خدا بر روی زمین باشد.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *