آخرین اخبار
عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با «البرزخاتون»:

«الگوی سوم زن» ادامه سیره حضرت فاطمه (س) است

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: «الگوی سوم زن» ادامه سیره حضرت فاطمه (س) است و بانوان مسلمان باید پرچم‌دار این مهم در دنیا باشند.
اشتراک گذاری
26 آذر 1402
104 بازدید
کد مطلب : 5619

ندا ایلیات در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «البرزخاتون» گفت: مقام معظم رهبری در پیامی به کنگره هفت هزار زنِ شهید کشور برای نخستین بار از تعبیری خاص، ویژه و نو به زن مسلمان ایرانی به کار بردند و آن «الگوی سوم زن» است.

مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج ادامه داد: الگویی که نه شرقی و غربی است و این تعریف از نگاه ویژه بانوان مورد توجه فراوان قرار گرفت.

وی افزود: زنان ایرانی باید به گذشته فرهنگی خود واقف باشند و آن را بشناسند و حفاظت کنند و از خرد قومی خود منقطع نشوند تا بتوانند جهان غرب را به درستی بشناسند، جهانی که بین این دو جهان و در پیش روی ما طلوع کرده و آن انقلاب اسلامی است را ببینند و بتوانند جایگاه، مقام و منزلت زن را به نسل جوان انتقال دهند.

میدان حضور زنان در انقلاب اسلامی است

ایلیات تصریح کرد: زنان باید بدانند، میدان حضور آن‌ها در انقلاب اسلامی فراهم است و هرکس در هر موقعیتی که هست خود را در تاریخ و این رویکرد حضور در انقلاب اسلامی نقش‌آفرین بداند و نگاهش را معطوف به حقیقت نقش حضور فرهنگی، اجتماعی و دینی زن در هویت انقلاب اسلامی بداند.

مدرس دانشگاه گفت: این هویت در واقع همان هویت اصلی زن می‌باشد که در نظام انقلاب اسلامی به زنان داده شده است که همان سیره حضرت زهرا (س) است.

وی ادامه داد: به همان صورت که حضرت فاطمه (س) در تاریخ حضور نرم داشته‌اند، اکنون هم می‌بایست زنان ما حضوری نرم و فعال در جریان مسائل کشور، دین، مکتب، آئین و آرمان خود داشته باشند.

مرضیه دباغ الگویی برجسته برای زنان تأثیرگذار نظام است

ایلیات افزود: یکی از این چهره‌های برجسته در این حوزه مرضیه دباغ است که امام خمینی (ره) بعد از انقلاب به‌ایشان فرمودند از جبهه بر سر زندگی خودتان برگردید. همانند حضرت فاطمه (س) که هر زمان که لازم بود در مسجد مدینه در مسأله‌ای داخل می‌شدند و یا حتی فریاد می‌کشیدند و در همان حال در منزل هم مشغول به نگهداری از فرزندان و ایجاد آرامش و سکینه بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: حضور زن در جامعه باید کاملاً با روحیات و فطرت زن سازگار باشد و برخلاف غرب که این حضور را خیلی پرسر و صدا نشان می‌دهد. اگر زنان از حضور نرم خود غفلت کنند لاجرم به صورت مردانه وارد میدان می‌شوند.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند که ما به زنانی همانند مرضیه دباغ؛ چریک، مجاهد، مبارز و سرسخت نیاز داریم. تمام خصلت‌های‌ایشان قطعاً در عرصه که حضور پیدا کرده بودند در کنار خصلت‌های زنانه‌ایشان بوده و

وی خصلت‌های زنانه خود را فراموش نکرد همانند حضرت فاطمه (س) که در زمان خود حضور نرم و در زمان لازم یک حضور محکم و رسا داشتند.

حضور زنان در اجتماع باید مطابق با آرمان‌های انقلاب باشد

ایلیات ادامه داد: بنابراین اظرفیت بشر امروز به صورت چشمگیر زیاد شده است و زنان باید در این تاریخ به خود فکر کنند، حضور جهانی بسیار گسترده، ارتباطات جهانی مجازی و چشمگیر که حضور در این عرصه باید به همراه عفاف و حیا و با آرمان و اهداف عالی همراه باشد، انحرافی که اکنون در غرب و شرق ایجاد شده است، یعنی حضور پر رنگ و دور شدن از اهداف عالیه و مقام و فطرت زنانه زنان می‌باشد.

مدرس دانشگاه افزود: زنان مسلمان ایرانی «الگوی سوم زن» در جهان یعنی عفیف، با حیا، باهوش، باایمان و هم نقش‌آفرین هستند. یکی از اصلی‌ترین نقش پیروزی در انقلاب را زنان داشته‌اند که امام خمینی (ره) بار‌ها در کلام خود به این موضوع اشاره و تأکید داشتند و در حال حاضر این الگو را زنان غزه و فلسطین به جهان عرضه می‌کنند و این حقیقت گمشده زن در تاریخ یعنی تصویری خاص از حضور اجتماعی زن در یک رویداد مهم در جهان را بار دیگر به دنیا نشان می‌دهند.

زنان مسلمان، الگوی سوم زن در دنیا هستند

وی گفت: این اتفاق مهم الگوی سوم زن در زنان جهان در حال مطرح شدن است، نگاه زنان به روح جهانی خودشان این حقیقت و قدرت جهانی در عالم که هر زنی در جهان توجه خود را حتی برای چند جمله از زنان و مادران غزه بدهد به این روح جهانی و حقیقت خود متصل خواهد شد، در واقع همان هویت قدسی و الهی که خداوند متعال در فطرت همه بانوان به ودیعه گذاشته است و این روح جهانی خاص در اسلام به مقام زن تعریف شده، مقامی که تنها منحصر به زنان است.

ایلیات ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران و زنان مسلمان ایرانی پرچم‌دار هستند و توجه تمام زنان جهان به این حقیقت که می‌بایست همه زنان ما متوجه این حقیقت باشند و در عین این که در کنار حضور اجتماعی در خانه و خانواده نقش پررنگی دارند، نسبت خود را با انقلاب و رهبر خود سرزنده نگه دارند و این هدف را با حضور نرم خود به تمام زنان جهان مخابره کنند.

مدرس دانشگاه صریح کرد: دشمنان ما هم به این موضوع آگاه هستند و برای اینکه این هدف را در جامعه مسلمان ایرانی خنثی یا مانع تراشی کنند، بیکار نمانده که دلایل متعددی مانند تهاجم فرهنگی، فقر تولید محتوای فرهنگی (حتی در صدا و سیما‌ی بدون برنامه که در دولت کنونی در مورد این موضوع که باعث پر رنگ شدن آن شده و نداشتن متولی دلسوز در این زمینه و یا اگر هم متولیانی باشند خیلی کم و انگشت شمار هستند)، نداشتن الگوی مناسب برای نسل جوان، زنان مؤمن، اصیل و باهوش ایرانی دارد.

وی بیان کرد: ما نگاه‌مان همراه با الگوی سوم جهانی است، ضمن این که هجمه شیطانی بزرگ علیه زنان مسلمان ایرانی را می‌بینیم که این حرکت با شتاب در جهان در حال حرکت است و نشانه‌های این اتفاق در دل و ذهن حکمران قدیمی و جدید خارج از اسلام هویداست و بر آن‌ها رعشه انداخته است.

در نظم نوین جهانی، زنان حرف اول را خواهند

ایلیات گفت: دشمنان متوجه شده‌اند که در این نظم نوین جهانی، زنان حرف اول را خواهند زد که به سرعت هم در جهان قابل تعمیم است. زیرا زمان جاهلیت که زن عنصری در حاشیه و بی‌نقش در تاریخ بود و ظلم به او رویه غالب جوامع است، گذشت.

وی ادامه داد: در دوران جاهلیت مدرن، زن از انفعال و بی‌نقشی بیرون آمد اما در ظلمی مضاعف و فزاینده از ساحت انسانی به ساحت جنسی افول کرد. در رسانه‌ها می‌بینیم زنان و دختران جوان که حتی احکام اسلامی در مورد زنان را که مطالعه می‌کنند، متعجب می‌شوند که زنان در جامعه اسلامی چه امتیازات ویژه‌ای دارند.

زنان در غزه کودکان خود را فدای اسلامی می‌کنند/ زنان در اسرائیل خودکشی می‌کنند

این مدرس دانشگاه افزود: زنانی که در غزه کودکان خود را فدای اسلام می‌کنند و در مقابل زنانی که در اسرائیل دست به خودکشی می‌زنند؛ این خود گویای حقیقت است و این اتفاقات اخباری را به مردم جهان مخابره می‌کنند و روایت‌گری زنان در غزه نمایان‌گر اقتدار، قدرت، ‌ایمان همسران و برادران آنهاست و صدای فریاد آن‌ها بیانگر همین موضوع است.

ایلیات بیان کرد: زنان ما می‌توانند همانند حضرت فاطمه (س)، زنی که الگوی معنویات، حفظ کرامت زنانگی، پیشتاز و اثرگذار مثبت زندگی و از همه مهم‌تر ساختارشکن، فسادستیز و پیشرو در تحول بزرگ غرب به نفع اسلام باشند.

زنان باید همگام با «الگوی سوم زن» حرکت کنند

وی گفت: زنان مسلمان ایرانی ما باید هر کاری که می‌توانند در این راستا انجام دهند تا به لطف خداوند در زمان ظهور حسرتی نداشته باشند. هر قدمی که برمی‌داریم باید مبنی بر معرفی «الگوی سوم زن» در جهان باشد و حضرت فاطمه (س) هم قطعاً به زنانی که در این راستا قدم برمی‌دارند، کمک می‌کنند.

این مدرس دانشگاه در خاتمه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های پیامبر اکرم (ص) در واپسین لحظات عمرشان موضوع زنان بود، مسائلی که تا کنون گریبان زنان را گرفته و آن‌ها را از حقیقت وجودی خودشان دور و دورتر کرده است.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *