آخرین اخبار
«البرزخاتون» گزارش می‌دهد؛

اعتیاد اینترنتی، کودکان آنلاین را تهدید می‌کند

خیال‌بافی و پرخاشگری، روحیه خشن و عصبانی، تقلید نادرست از شخصیت‌های مجازی، اعتیاد به اینترنت، مخاطرات جنسی و زورگویی تنها بخشی از آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان است.
اشتراک گذاری
18 آذر 1402
147 بازدید
کد مطلب : 4997

به گزارش گروه بانو چه خبر پایگاه خبری «البرزخاتون»؛ آگاهی، شرط اول امنیت است، والدین باید برای اینکه فرزندان‌شان درگیر آسیب‌های فضای مجازی نشوند، چندین پله از فرزند خود جلوتر باشند و همگام با تکنولوژی دانش خود را بروز کنند.

کودکان آنلاین برای فرار از تنهایی و پرکردن اوقات فراغت خود به گوشی و تبلت روی می‌آورند، بنابراین نقش والدین در این بین بسیار مهم و حیاتی است و باید زمان‌های بیشتری را با فرزندان خود سپری کنند.

خیال‌بافی و پرخاشگری، روحیه خشن و عصبانی، تقلید نادرست از شخصیت‌های مجازی، اعتیاد به اینترنت، مخاطرات جنسی و زورگویی تنها بخشی از آسیب‌های فضای مجازی برای کودکان است.

تبلت، خواهر و برادر تک‌فرزندان شد

مریم اسدآبادی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تنهایی مهمترین عامل گرایش کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

مدرس سواد رسانه ادامه داد: با افزایش فرهنگ سرمایه‌داری غرب، گرایش بانوان به کار در بیرون از خانه افزایش یافت و مادران برای اینکه همزمان به امور خانه و کار برسند، به کاهش تعداد فرزندان گرایش پیدا کردند.

وی افزود: امروز بخش قابل توجهی از زوجین به داشتن یک فرزند بسنده کرده و زندگی خود را بر مدار این سبک می‌چرخانند.

اسدآبادی تأکید کرد: وقتی تعداد کل اعضای خانواده به سه نفر رسید و والدین نیز قسمتی از ساعات روز را در بیرون از خانه فعالیت می‌کنند، به طبع، فرزند باید برای خلأ خواهر و برادر و در کل هم‌بازی به فضای مجازی روی بیاورد.

این مدرس دانشگاه گفت: معمولاً در این نوع خانواده‌ها رفاه نسبی وجود دارد و معمولاً در سن پایین برای فرزند خود گوشی یا تبلت مستقل تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: کودکان و نوجوانان بدون درک جامع وارد دنیای مجازی می‌شوند و آسیب‌های آن نیز به بنیان خانواده تسری پیدا می‌کند.

اسدآبادی افزود: امروز با پدیده شکاف نسل‌ها بیش از پیش مواجه هستیم و بالا رفتن دانش رسانه فرزندان باعث شده، والدین نتوانند با فرزند همراه شده و فرزند در سایه غفلت والدین وارد گروه‌هایی می‌شود که متناسب سن اوست، یا فیلم‌ها و تصاویری را می‌بیند که نباید در این سن ببیند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: امروز کودکان ما کودکی نکرده، وارد دوران نوجوانی و جوانی می‌شوند و پدیده بلوغ زودرس در حال تبدیل شدن به بحران در کشور است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: والدین با تک‌فرزندی بیشترین ظلم را به بچه خود می‌کنند و فضای مجازی خواهر و برادر این نسل می‌شود و آسیب‌های دنیای آنلاین دامنگیر این خانواده‌ها می‌شود.

خطر در کمین سلامتِ کودکانِ آنلاین

هدیه فدایی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سلامت بینایی افراد جامعه در سایه استفاده بدون مدیریت زمان از گوشی تلفن همراه در خطر است.

مدرس سواد رسانه و پژوهشگر ادامه داد: در گذشته آمار کودکان و نوجوانانی که چشم‌های آن‌ها ضعیف شده باشد، بسیار کم بود اما امروز بخش قابل توجهی از سرگرمی این نسل به بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی خلاصه شده است و نسل آینده‌ساز کشور هنوز وارد مدرسه نشده باید به دلیل مشکل بینایی از عینک استفاده کنند.

وی افزود: والدین هرگز نمی‌توانند نسل آینده را از تلفن همراه جدا کنند، اما باید با مدیریت زمان مانع آسیب رساندن این ابزار الکترونیکی به فرزند شوند.

فدایی تصریح کرد: والدین زمانی می‌توانند استفاده از تلفن همراه را در نسل کودک و نوجوان کاهش دهند که سرگرمی و جایگزین مناسب دیگری برای فرزند داشته باشند، در غیر این صورت نمی‌توانند فرزند خود را از ابزار الکترونیکی دور کنند، بلکه فاصله خود را با فرزند افزایش می‌دهند.

مدرس سواد رسانه گفت: متأسفانه قانون حمایت از کودکان آنلاین به درستی در کشور ما پیاده نمی‌شود و خانواده‌ها نیز حتی از وجود سیم‌کارت کودکان مطلع نیستند.

وی ادامه داد: در کشور‌های پیشرفته دنیا قانون صیانت از کودکان آنلاین به صورت سفت و سخت اجرا می‌شود و متخلفان از این قانون با مجازات‌های بسیار سختی مواجه هستند.

فدایی افزود: تهیه گوشی تلفن همراه یا تبلت مجزا برای کودکان و نوجوان اشتباه بسیار بزرگی است و از همان لحظه به بعد والدین دیگر نمی‌توانند نظارت درستی بر فرزند خود داشته باشند و شکاف بین نسلی در این خانواده‌ها بیشتر می‌شود.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: سلامت روحی، جسمی و آینده نسل کودک و نوجوان در سایه وابستگی به تلفن همراه و استفاده نادرست و بیش از حد به خطر افتاده است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر نگران آینده فرزندان خود هستید، به جای تهیه تلفن همراه برای کودک و نوجوان خود، او را به آموزش یک مهارت متناسب با علایقش سوق دهید و ابزار رسیدن به این مهارت را برای او فراهم کنید.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *