آخرین اخبار
یادداشت اختصاصی «البرزخاتون»:

روی حرف رئیس صداوسیما حساب باز کنیم؟

اظهارنظرهای چند روز گذشته رئیس صداوسیما در خصوص بازگشت برخی سلبریتی‌ها به رسانه ملی با اظهارات وی در خصوص هنرمند متعهد مغایرت دارد.
اشتراک گذاری
19 آذر 1402
85 بازدید
کد مطلب : 5128

مهدیه سادات نقیبی، منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی اختصاصی اختصاصی برای پایگاه خبری «البرزخاتون» نوشت: در همین چند روز گذشته یعنی روز دانشجو پیمان جبلی رئیس صداوسیما در آیین گرامیداشت روز دانشجو با عنوان «بزرگداشت ملی مقاومت» به همکاری و تلاش بسیج دانشجویی دانشگاه تهران حاضر شدند و ضمن تبریک روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره سه شهید دانشجو صحبت‌هایی در باب رژیم منحوس اسرائیل و اتفاقات اخیر در فلسطین اشغالی داشتند.

در ۲۵ مردادماه امسال بود که رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه نشست هیئت دولت ضمن این که اظهار داشتند: «حضور سلبریتی‌ها در صداوسیما باتوجه به جایگاه و رفتارشان متفاوت است و برخی دنبال اصلاح هستند و ما در یک سال گذشته در برنامه‌های مناسبتی مثل شب سال نو و یلدا اثبات کردیم که نیاز به چهره‌های هنجارشکن نداریم و این یکی از سرفصل‌های ثابت ماست. وی همچنین در ادامه گفتند ما و دستگاه‌های فرهنگی باید تلاش کنیم کشف استعداد صورت بپذیرد و همچنین سبک زندگی چهره‌ها را متناسب با سبک زندگی ایرانی‌اسلامی ببینیم؛ البته کوتاهی‌هایی درگذشته شده که باعث شده بخشی از جامعه هنری با سبک زندگی متفاوتی زندگی کنند. » حالا پس از گذشت چند ماه، زمانی که بسیاری از مجریان تلویزیونی پس از ناهنجار‌هایی که در جامعه رخ داده بنا به هر شرایط و موقعیتی از رسانه ملی فاصله گرفتند؛ اخبار و صفحات مجازی خبر از برگشت دو مجری توانمند و به بیانی دو مجری چهره را دادند و این دقیقاً زمانی اتفاق افتاد که پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در ۱۶ آذر بیان کرد: «صداوسیما کارخانه چهره‌سازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامه‌سازی شود تا چهره‌هایی شناخته شوند. وقتی ما عزم‌مان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتی‌محوری نباشد، باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالم‌پروری را تقویت کنیم. » از طرفی وی درباره خبر بازگشت محمدرضا گلزار به تلویزیون گفت: در مورد بازگشت برخی چهره‌ها، همکارانم در سیما توضیح خواهند داد.

اوج‌گرفتن شدت تناقضات رئیس صداوسیما با نبود چهره‌ها در تلویزیون

درست در روزی که حرف از عدم همکاری با سلبریتی‌ها و استعداد‌های جدید به میان می‌آید، چهره‌ای در تلویزیون نمایان می‌شود که هنوز هم یک سلبریتی شناخته می‌شود و در سال ۱۳۹۷ وی به‌عنوان مجری مسابقه «برنده باش» مدتی روی آنتن رفت و پس از انتقادات فراوان نسبت به صداوسیما و رویکردش به درآمدزایی این برنامه، به فتوای مراجع خارج از آنتن رفت. همچنین چند روز قبل از این اتفاق محسن برمهانی با تأیید خبر بازگشت فرزاد حسنی به تلویزیون شدت تناقضات را دررابطه با این رویداد‌ها به قوت خود گذاشت.

تحلیل فراز و فرود‌های عجیب این تناقضات تنها در دو صورت می‌تواند برای مخاطب قابل قبول باشد:

۱. رئیس سازمان صداوسیما در ۲۵ مردادماه ضمن تأکید بر این که هر زمان که رسانه ملی تصمیم بگیرد که از چهره‌ها استفاده کند، حتماً این دسته‌بندی را رعایت خواهد کرد و حتماً توجه خواهد داشت که امکان، فرصت و ظرفیت دیده‌شدن را در اختیار کسانی قرار دهد که عناد، لجبازی و اصرار بر حرکت خلاف قواعد، ضوابط و هنجار‌های جامعه را نداشته باشند. ما به چنین افرادی میدان و عرصه نخواهیم داد. شکی در این موضوع نیست.

این گفته دقیقاً همانند شرایط حال را معنا می‌بخشد و بازگشت چهره‌هایی از جمله محمدرضا گلزار و فرزاد حسنی حتی در رسانه ملی به‌منظور رعایت اصول اخلاقی و قانونی رسانه ملی است.

۲. جبلی در ۱۶ آذرماه در جمعی از دانشجویان اظهار داشت صداوسیما کارخانه چهره‌سازی نیست و باید زمان بگذرد و برنامه‌سازی شود تا چهره‌هایی شناخته شوند. وقتی ما عزم‌مان را جزم کردیم که بنای تلویزیون بر سلبریتی محوری نباشد، باید همه جوانبش را بپذیریم و سلبریتی سالم‌پروری را تقویت کنیم.

نکته مهم اینجاست که آیا محمدرضا گلزار و فرزاد حسنی هنوز به‌عنوان چهره شناخته نشده‌اند که به دنبال استعداد‌های جدید و سلبریتی سالم بروید؟

حالا که حضور محمدرضا گلزار در تلویزیون به عنوان مجری برنامه پانتولیک قطعی شده و به عنوان عضو هیئت رئیسه بدل ایران انتخاب شدند، از‌ایشان انتظار می‌رود به همان اندازه که در اغتشاشات سال گذشته اظهارنظر کرد به همان اندازه هم به جنایات اسرائیل در غزه واکنش نشان دهد چرا که او در حال حاضر بیشتر از آنچه که یک سلبریتی است، استعداد جدیدی که باید در میان مردم شناخته شود! این انتظار قطعاً برای فردی که قرار است در تلویزیون رسمی، در حوزه فرهنگی یا سرگرمی حضور داشته باشد انتظار زیادی نیست!

تکلیف‌مان را روشن کنید

و بالاخره باید روی کدام سخن‌تان حساب باز کرد؟ آیا درِ سازمان به روی همه هنرمندان بدون هیچ‌گونه ادعایی باز است؟ و یا پس از بازگشت گلزار و فرزاد حسنی، بدون اجازه باج به کسی به دنبال بازگشت ایرج طهماسب و احسان علیخانی و سعید آقاخانی هستید؟ اصلاً آیا واقعیت دارد، دور صداوسیما سیم‌خاردار نکشیده‌اید و به دنبال سلبریتی‌ها نیستید؟ آیا واقعیت دارد که عزم‌تان را جزم کردید در صدا و سیما «سلبریتی‌‍‌محوری» وجود نداشته باشد؟ اصلاً کدام مجموعه خانگی با وجود حضور سلبریتی‌ها قابلیت پخش از رسانه ملی را دارد؟

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *