آخرین اخبار
«البرزخاتون» گزارش می‌دهد؛

نوجوانان نیازمند درک والدین هستند

نوجوانی، دوران حساسی است و فرزندان احتیاج به استقلال بیشتری دارند، والدین باید با شناخت حساسیت‌های این دوران از دور مراقب آن‌ها باشند.
اشتراک گذاری
10 آبان 1402
124 بازدید
کد مطلب : 1262

به گزارش گروه بانو چه خبر «البرزخاتون»؛ از وقتی بچه‌تر بودیم، همیشه آرزوی بزرگ‌شدن داشتم و می‌خواستیم که کار‌های آدم بزرگ‌ها را انجام دهیم.

زمانی که یک کم بزرگتر و در واقع نوجوان شدیم، دیگر فکر کردیم، بزرگ شدیم و می‌توانیم همه کار‌ها را خودمان انجام دهیم و از اینجا مشکلات نوجوانان شروع می‌شود.

ما فکر می‌کردیم که بزرگ شدیم و انتظار داشتیم مثل یک آدم بزرگ با ما رفتار شود، از طرفی والدین هنوز نگران‌مان بودند و با ما مثل بچه‌ها رفتار می‌کردند.

بحران هویت مهمترین چالش نوجوانان در البرز

مرضیه افتخاری گفت: نوجوانی دوران هیجان و غرور است و فرزندان در این عصر احتیاج به فضا، استقلال و آزادی بیشتری دارند و می‌خواهند زمان زیادتری را با دوستان خود بگذرانند.

مشاور خانواده ادامه داد: والدین باید در این دوران یک دوست خوب و صمیمی برای فرزند خود باشند و با کنترل از راه دور بر فرزند نظارت کنند.

افتخاری افزود: عبور با موفقیت از دوران بلوغ می‌تواند جوانی موفق را در آینده تحویل جامعه دهد.

وی گفت: نوجوانان در این دوران بیشتر درگیر احساسات هستند و کمتر از روی عقل تصمیم می‌گیرند و والدین باید اجازه شکست را به فرزند خود دهند و با انتظار پیروزی همیشگی آینده فرزند را به خطر نیندازند.

افتخاری افزود: شناسایی استعداد و آموزش مهارت متناسب با استعداد با حمایت و همراهی والدین در این دوران توصیه می‌شود، زیرا مهارت‌آموزی برای آینده نوجوان یک ضرورت است و باید با آزمون و خطا به این جایگاه برسد تا در جوانی به استقلال در کار و زندگی دست یابد.

این مشاور با بیان اینکه نوجوانِ امروز با بحران هویت روبرو است، تأکید کرد: والدین نباید بیش از حد بر فرزند نظارت کنند تا او نتواند هویت خود را پیدا کند زیرا فشار هیجانی در این دوران بسیار زیاد است و با تشدید والدین به بحران تبدیل می‌شود.

وی گفت: زیست نسل Z (متولدین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ شمسی یا ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰ میلادی) در فضای مجازی است و نمی‌توانیم این موضوع را انکار کنیم، اما باید با دوستی والدین و نظارت از راه دور اجازه ندهیم که فرزندان درگیر آسیب‌های این فضا شوند.

افتخاری با بیان اینکه نگران هویت گمشده نسل Z در سایه زیست‌بوم زندگی آن‌ها در بستر فضای مجازی هستیم، تأکید کرد: نسل نوجوان و جوان ما ذهن‌شان از آموزه‌های دینی خالی است و والدین و معلمان مدرسه در این دوران نقش بی‌بدیلی دارند.

این مشاور تأکید کرد: مشاوران ما به عمق بحران هویت نسل نوجوانان پی برده‌اند و روزانه با جوانانی مواجه می‌شوند که دوران نوجوانی را طی نکرده، به دوره جوانی رسیدند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: نوجوانی حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین دوران زندگی هر فردی است و گذراندن موفقیت این دوران می‌تواند آینده‌ای درخشان را برای هر فردی رقم بزند، والدین گرامی این دوران را دریابید.

والدین باید دوست صمیمی نوجوانان باشند

زهرا تاریخی گفت: نوجوانان، نسل آینده‌ساز کشور هستند که سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها بسیار ضروری است.

مشاور آموزش و پرورش ادامه داد: نوجوانان در عصر کنونی با مشکل بحران هویت روبرو هستند و ما در مدارس استان البرز در بین دانش‌آموزان این مهم را به چشم می‌بینیم.

وی افزود: از والدین تا متربیان تربیتی باید به این نسل مسئولیت‌هایی را واگذار کنند تا دانش‌آموزان امروز بتوانند مدیران موفقی برای آینده کشور شوند.

تاریخی تصریح کرد: ما در طول هفته با دانش‌آموزان هستیم و خلا‌های هویتی آن‌ها را می‌بینم و سال‌های کرونایی ضربات جبران ناپذیری بر هویت و روان دانش‌آموزان وارد کرد.

این مشاور ادامه داد: توجه ویژه آموزش و پرورش بر دانش است و تربیت در حاشیه قرار گرفته و باید به این مهم توجه ویژه‌ای شود زیرا ما آسیب‌های این خلأ‌ها را در جامعه می‌بینیم.

وی افزود: والدین نیز نباید فرزندان خود را ر‌ها کنند، حتماً ساعاتی از روز را با دانش‌آموز خود حرف بزنند و بگذارند در خانه دیده شود تا برای دیده‌شدن در جامعه به هر آسیبی متوسل نشود.

این مشاور تصریح کرد: نوجوانی، دوران بسیار حساسی است و والدین باید در این عصر دوست صمیمی فرزند خود باشند و حتماً نیاز فرزند را در محیط سالم خانواده تأمین کنند.

تاریخی گفت: کشور ما مدیون شهدای دانش‌آموزی است که از خون خود گذشتند تا امروز من و شما در امنیت و آرامش به سر ببریم.

وی ادامه داد: رسالت دانش‌آموزان در عصر کنونی ادامه راه شهید فهمیده‌ها است تا بتوانیم پرچم ایران را در تمامی عرصه‌ها در دنیا برافراشته و بر تحریم‌ها غلبه کنیم.

این مشاور در خاتمه خاطرنشان کرد: والدین اگر با فرزند نوجوان خود مشکل دارند، حتماً از نظر مشاوران متخصص استفاده کنند و نگذارند اختلافات باعث شود که فاصله بین آن‌ها با فرزند افزایش یابد.

ختم کلام اینکه نوجوانی، دوران حساسی است و فرزندان احتیاج به استقلال بیشتری دارند و می‌خواهند زمان بیشتری با دوستان خود بگذرانند، والدین باید با شناخت حساسیت‌های این دوران از دور مراقب آن‌ها باشند.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *