آخرین اخبار
«البرزخاتون»/ مدرس سواد رسانه:

نسل Z، بومیان دیجیتال هستند

مدرس سواد رسانه گفت: نسل Z، بومیان دیجیتال هستند، نسلی که با گوشی، انواع تبلت و بازی کنسولی بزرگ شدند و تکنولوژی، کاری با این نسل کرد که دنیایشان با ما متفاوت شد.
اشتراک گذاری
18 آبان 1402
118 بازدید
کد مطلب : 2093

به گزارش گروه بانو چه خبر «البرزخاتون»؛ حجت‌الاسلام محسن انبیایی در همایش سبک زندگی دخترانه که (۱۸ آبان ماه) در کانون شهید سبحانی برگزار شد، گفت: هوش مصنوعی تا ۲ الی ۳ سال گذشته رایج نبود، اما امروز با حضور خود دنیا را متحول کرده است و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با دادن اطلاعات خود از هوش مصنوعی می‌خواهند برای آن‌ها پایان‌نامه بنویسد.

دکتری فلسفه دین ادامه داد: امروز دنیای تکنولوژی به سرعت غیر قابل باوری در حال ترویج است و همزمان دنیای متاورس جدی‌تر شده و با نسلی روبرو هستیم که مدل برخورد و رفتارشان با ما متفاوت است و حتی اعتراض‌شان در محیط متاورس انجام می‌شود.

وی افزود: متأسفانه دنیای تکنولوژی باعث شده که شکاف بین والدین و فرزندان هرروز بیشتر و بیشتر شود یعنی والدین سواد رسانه ندارند و بچه‌ها مسلط به این فضا هستند.

مدرس سواد رسانه تصریح کرد: جلسه‌ای با نخبگان علمی کشور داشتیم که رنج سنی آن‌ها ۴۵ سال به بالا بود و بخش قابل توجهی از این نخبگان با فرزندان خود مشکل داشتند زیرا اگر تمام تخصص‌ها را داشته باشید اما با دنیای رسانه بیگانه باشید، نمی‌توانید با فرزند خود ارتباط برقرار کنید.

حجت‌الاسلام انبیایی گفت: تغییرات دنیای تکنولوژی و عصر فناوری اطلاعات به سرعت اتفاق می‌افتد و دیگر این فاصله‌ها قابل جبران نیست و پدیده شکاف نسل‌ها در دنیای امروز جدی است یعنی والدین نمی‌فهند که فرزندان چه می‌گویند و فرزندان نیز نمی‌فهمند، والدین چه می‌گویند.

وی ادامه داد: والدین اعتقاد دارند که فرزندان این عصر خراب شدند و نمی‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد اما مشکل اصلی این است که والدین و فرزندان زبان همدیگر را نمی‌فهمند و وقتی دانش رسانه خود را ارتقا دادید و با فرزند همراه شدید، بسیاری از مشکلات به صورت ناخودآگاه برطرف می‌شود.

مدرس حوزه افزود: بچه‌های امروز دنیا‌های متفاوتی از قبیل اینستاگرامر، میکروبلاگر، یوتیوبر، گیمر، هکر‌ها دارند و باید با هر کدام از نوجوان و جوان متناسب با دنیاش صحبت کرد، برای مثال دختران اینستاگرامی به ظاهر خود به شدت اهمیت می‌دهند اما میزان افسردگی در آن‌ها بالاست، سطح فکر پایینی دارند، حوصله جر و بحث ندارند و به شدت به مسافرت علاقه‌مند هستند، در مقابل میکروبلاگر‌ها بر عکس اینستاگرامر‌ها به شدت فکر می‌کنند و خیلی دقیق هستند، متن‌نویس می‌باشند و روی عکس کار نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام انبیایی تأکید کرد: امروز فالوور برای نوجوانان و جوانان به شدت مهم است و خوش اخلاقی، ناراحتی و شادی آن‌ها متناسب با تعداد فالور‌های صفحات مجازی است، اما والدین نمی‌دانند و می‌گویند که دیشب فرزندم خیلی روحیه‌اش خوب بود اما صبح به شدت ناراحت و افسرده بود.

وی گفت: نوجوانان و جوانان به دلیل فالوور بیشتر حاضر هستند، در چالش‌های فضای مجازی که عقلانی نیست، شرکت کنند زیرا اگر یک پست‌شان بگیرد، ممکن است هزاران فالوور بگیرند.

دکتری فلسفه ادامه داد: بچه‌های نسل Z بیمار نیستند، فقط با ما متفاوت هستند و با شناخت دنیای آن‌ها می‌توان به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرارکرده و من نیز برای ارتباط‌گیری با این نسل، ساعت‌ها با آن‌ها حرف می‌زنم و وقت می‌گذارم تا دنیای‌شان را درک و با آن‌ها همراه شوم.

حجت‌الاسلام انبیایی افزود: تفاوت نسل‌ها در طول تاریخ بوده اما باید با شناخت تفاوت‌ها فاصله‌ها را کم کنیم و نگذاریم فاصله زیاد شود، زیرا غیر قابل جبران است.

این مدرس سواد رسانه بیان کرد: نسل Z کمتر از حافظه خود استفاده می‌کنند و اعتمادشان به گوشی بیشتر است بنابراین وقتی از گوگل استفاده می‌کنند، دیگر احتیاج به حافظه ندارند و قدرت حافظه کم می‌شود.

وی گفت: میزان استاندارد استفاده از تلویزیون برای کودکان، ۴۵ دقیقه در روز است و والدین نباید به هیچ عنوان در این حوزه کوتاه بیایند. فقط زمانی که کودک در روز یک کتاب غیر درسی خواند، می‌توانند یک ۴۵ دقیقه دیگر به او بابت این کار اجازه دیدن تلویزیون دهید.

حجت‌الاسلام انبیایی تصریح کرد: نسل Z، بومیان دیجیتال هستند، نسلی که با گوشی، انواع تبلت و بازی کنسولی بزرگ شدند و تکنولوژی، کاری با این نسل کرد که دنیایشان با ما متفاوت شد و ساختار مغزی آن‌ها با مشکل مواجه شد زیرا بسیار کم از حافظه استفاده می‌کنند و گوشی همراه آن‌ها هویت آنهاست.

دکتری فلسفه ادامه داد: والدین به هیچ عنوان نباید تسلیم شوند و از طرفی نیز نباید کنترل بیش از حد کنند، برای نظارت بر این نسل، باید با آن‌ها آشنا شده و سپس همراه شوند. متأسفانه امروز بچه‌ها حاکم خانه شده‌اند و این اشتباه محض است و والدین نباید همه خواسته‌های فرزندان خود را تأمین کنند، زیرا بچه با چشیدن قدر محرومیت بزرگ شده و پیشرفت می‌کند، فرزندانی که همه شرایط و درخواست‌هایشان در زندگی تأمین می‌شوند، در ۱۸ سالگی مستقل نمی‌شوند و در زندگی مشترک در آینده مشکل خواهند داشت و طلاق قطعاً در این فرزندان بیشتر است.

وی افزود: لذت و شهوت دو ویژگی مهم نسل Z است و قرار نیست تسلیم این نسل شویم، باید مدارا کنید تا بتوانید مدیریت کنید.

حجت‌الاسلام انبیایی گفت: موضوع انقلاب جنسی در دنیا توسط دشمن پیاده شده و دشمن سال‌ها برای پیاده‌سازی این مهم در کشور برنامه‌ریزی کرده و به این نتیجه رسیده که انقلاب جنسی با زنان موفق می‌شود، بنابراین اگر بخواهید جامعه را اصلاح کنید باید از بانوان نیز شروع کنید.

این مدرس سواد رسانه تأکید کرد: آمار دختران سیگاری ۱۹۰ درصد افزایش یافته و سن ازدواج بالا رفته، طلاق عادی‌سازی شده و سبک زندگی مجردی برجسته شده و این‌ها همه خروجی فرهنگ غربی در کشور است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: پدر، مادر و مربیان آموزشی سه رأس مثلت مدیریت نسل Z هستند و نقش آن‌ها در جنگ شناختی دشمن بسیار مهم است، دانش رسانه خود را بالا ببرید تا بتوانید با این نسل ارتباط برقرار کنید و با کاهش فاصله حل مشکلات قطعاً رقم خواهد خورد.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *