آخرین اخبار
«البرزخاتون» گزارش می‌دهد؛

مصرف سیگار بین زنان به هشدار رسید

میزان استعمال سیگار بین بانوان رشد ۱۹۰ درصدی داشته است و فضای ولنگار مجازی در این آمار نگران‌کننده نقش چشم‌گیری دارد.
اشتراک گذاری
15 آذر 1402
86 بازدید
کد مطلب : 4692

به گزارش گروه بانو چه خبر پایگاه خبر «البرزخاتون»؛ همیشه آمار بانوان در مصرف مواد دخانی کم بوده اما در سال‌های اخیر استفاده از سیگار بین زنان رشد ۱۹۰ درصدی داشته است و تبلیغات رسانه‌ای دشمن به ویژه شبکه‌های اجتماعی خارجی چشم‌گیر بوده است.

از طرفی مصرف قلیان نیز در خانواده عادی شده است و آمار‌ها در این حوزه نیز نگران‌کننده می‌باشد و امروز استفاده از سیگار و قلیان بین بانوان به مرز هشدار رسیده است و نباید از کنار این آمارها ساده گذشت.

سیگار باید خط قرمز بانوان باشد

معصومه رجبی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: توجه به بعد سلامت جسمی و روانی فرزندان توسط والدین به ویژه مادران در عصر کنونی بسیار مهم است.

رئیس گروه سلامت مادران باردار دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: در گذشته هجمه‌های رسانه‌ای دشمن و تلفن همراه نبود، اما امروز فرزندان در سنین کودکی به وسیله تلفن همراه تصاویر یا فیلم‌هایی می‌بینند که مناسب سن آن‌ها نیست و این آسیب می‌زند.

وی افزود: تبعات روانی آسیب‌های فضای مجازی در جامعه بروز و ظهور پیدا کرده و این نشان می‌دهد که والدین باید بیشتر مراقبت فرزندان خود باشند.

رجبی تأکید کرد: منظور ما از مراقبت محدودیت نیست، اما والدین باید مراقبت فرزندان خود در عصر کنونی با توجه به هجمه‌های رسانه‌ای دشمن باشند.

این مسئول تأکید کرد: امروز فرهنگ غلطی بین جامعه به ویژه بانوان رواج یافته و آن هم سیگار کشیدن زنان و دختران جوان است.

وی ادامه داد: سیگار مستقیماً بر روی دندان تأثیر گذاشته و باعث خشکی پوست و پیری زودرس می‌شود.

رجبی افزود: دختران و زنانی که سیگار می‌کشند، دیرتر باردار می‌شوند و احتمال سقط جنین در این مادران بسیار زیاد است.

این مسئول تأکید کرد: آمار استفاده از الکل در کشور نگران‌کننده است و خانواده‌ها باید متوجه این موضوع باشند زیرا سازمان بهداشت جهانی نیز بر این مهم تأکید دارد زیرا استفاده از الکل مستقیماً باعث آسیب رساندن به سلامت جسمی و روانی فرد می‌شود.

وی گفت: بانوان حتماً برای زیبایی و سلامت خود به ورزش اهمیت دهند، زیرا تزریق ژل و عمل جراحی یک مُسکن است و فقط با ورزش کردن ضمن داشتن بدنی سالم، روند پیری کند می‌شود.

رجبی در خاتمه خاطرنشان کرد: داشتن تحرک کافی و رژیم غذایی بدون فست‌فود و نوشابه می‌تواند مادر و به ویژه خانواده‌ای سالم برای جامعه به ارمغان آورد.

رشد ۱۹۰ درصدی استعمال سیگار بین زنان

مرضیه عسگری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه میزان استعمال سیگار بین بانوان رشد ۱۹۰ درصدی داشته است و فضای ولنگار مجازی در این آمار نگران‌کننده نقش چشم‌گیری دارد.

مددکار اجتماعی ادامه داد: حتی شنیدن این آمار لرزه بر تن هر مخاطبی میاندازد و باید با فرهنگ‌سازی جلوی رشد بیش از حد آن گرفته شود.

وی افزود: رشد مصرف سیگار بین زنان ۱۸ تا ۲۴ ساله افزایش چشم‌گیری داشته و نمی‌توان از این مهم غافل شد، زیرا استعمال دخانیات در این رده سنی مستقیماً در سلامت آن‌ها تأثیر گذاشته و این افراد در خانواده نیز دچار مشکل می‌شوند.

عسگری تصریح کرد: متأسفانه فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی خارجی و همچنین شبکه نمایش خانگی در ریختن قبح استعمال دخانیات در بین جامعه بانوان در جامعه نقش بی‌بدیلی داشتند.

این مددکار اجتماعی گفت: دشمن سال‌ها بر روی نقش زن تمرکز کرده زیرا می‌داند با انحراف بانوان مسلمان می‌تواند نقشه خود را در کشور پیاده کند.

وی ادامه داد: زن نقش بسزایی در جامعه ایفا می‌کند، زیرا دو نقش مهم همسری و مادری را بر عهده دارد و پرورش‌دهنده نسل آینده است.

عسگری افزود: سیگار سکوی ورود به مصرف سایر مواد دخانی است و خانواده‌ها نباید به هیچ عنوان ساده از کنار آن بگذرند.

این مددکار اجتماعی تأکید کرد: مهمترین هدف دشمن از تمرکز بر روی جنس زن، بنیان خانواده است، موضوعی که از نداشتن آن متضرر شده است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: زنگ خطر اعتیاد بانوان به مواد دخانی به ویژه سیگار با توجه به آمار نگران‌کننده فوق به صدا درآمده است، باید به سمتی حرکت کنیم که با فرهنگ‌سازی جلوی این مهم گرفته شود، زیرا اگر با این سرعت افزایش یابد، در آینده‌ای نه چندان دور قابل جبران نخواهد بود.

افزایش مصرف قلیان توسط دختران نوجوان

سمیه صدری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مصرف سیگار و قلیان بین دختران و بانوان به طرز غیرقابل‌باوری افزایش یافته است.

مددکار اجتماعی ادامه داد: برخی از نوجوانان برای گذراندن اوقات فراغت خود به قلیان و سیگار روی آوردند و به دام اعتیاد آن افتادند.

وی افزود: بسیاری از افراد با یک بار سیگار کشیدن معتاد به آن شدند و امروز نیز بخش قابل توجهی از جامعه قلیان کشیدن بین‌شان عادی شده است.

صدری تصریح کرد: در هر بار استفاده از قلیان، مصرف‌کننده آن دودی معادل ۱۰۰ نخ سیگار یا بیشتر را استنشاق می‌کند.

این مددکار اجتماعی گفت: متأسفانه برخی از خانواده‌ها از روی آگاهی یا ناآگاهی با عادی‌سازی مصرف قلیان در خانواده، خودشان فرزندان را به دام اعتیاد می‌فرستند.

وی بیان کرد: باید با تبیین و روشنگری خانواده‌ها را متوجه آسیب‌های سیگار و قلیان کنیم، زیرا سرعت همه‌گیری و فراگیری استعمال دخانیات در جامعه به ویژه در بین دختران و زنان افزایش چشم‌گیری داشته است.

صدری گفت: مشکل بسیاری از افرادی که در دام اعتیاد افتادند، خانوادگی است، در برخی از مواقع خود خانواده‌ها اقداماتی انجام می‌دهند که مسبب افتادن فرزند خود به دام اعتیاد می‌شوند.

این مددکار اجتماعی ادامه داد: قلیان به نُقل مجالس برخی از خانواده‌ها تبدیل شده است و باید زنگ خطر اعتیاد در این خانه‌ها را کلید زد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: دشمن تمام ظرفیت خود را به صحنه آورده تا با انحراف جنسِ زن، بنیان خانواده را هدف قرار دهد و یک بار این کار را با حجاب و بار دیگر با اعتیاد بانوان و دختران به سرانجام می‌رساند.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *