آخرین اخبار
«البرزخاتون» گزارش می‌دهد؛

قصه‌گویی راه علاقه‌مندی کودکان به مطالعه است

قصه‌گویی یکی از عمده‌ترین راه‌های ایجاد انگیزه برای مطالعه در کودکان و نزدیکی عاطفی به آن‌هاست.
اشتراک گذاری
30 آبان 1402
84 بازدید
کد مطلب : 3322

به گزارش گروه بانو چه خبر «البرزخاتون»؛ قصه‌گویی یکی از عمده‌ترین راه‌های ایجاد انگیزه برای مطالعه در کودکان و نزدیکی عاطفی به آن‌هاست.

قصه‌گویی برای کودکان، دو مسیر عاطفی و اجتماعی را پیش روی والدین قرار می‌دهد والدین با قصه‌گویی قادر خواهند بود که ارتباط بین خود و کودکان‌شان را استحکام بخشند.

اگر قصه‌گویی به واسطه کتاب انجام شود، بعد اجتماعی آن نیز فراهم خواهد شد، به عبارت دیگر والدین در ابتدا با خواندن جملات یک کتاب قصه و پس از آن پاسخ‌گویی به سۆالات کودکان خود در خصوص موضوع قصه، رعایت حقوق متقابل را به کودک آموزش می‌دهند.

امروزه ثابت شده است تمامی افرادی که در بزرگسالی اهل مطالعه می‌شوند، در کودکی با واسطه یا بدون واسطه کتاب، برای آن‌ها قصه خوانده شده است.

قصه‌گویی لذت‌بخش‌ترین راه معرفی کتاب

مریم فلاحی‌نرمی  در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جشنواره قصه‌گویی در استان البرز بسیار عالی بود و من تا به حال این سعادت را نداشتم که داور این استان باشم، امسال که آمدم، از ظرفیت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در این جشنواره استفاده شده بود، نوجوانانی که آینده بسیار درخشانی دارند و در بخش‌های آیین سنتی و بزرگداشت سردار سلیمانی و حمایت از کودکان مظلوم غزه خوش درخشیدند و قصه قوی داشتند.

داور بیست و پنجمین جشنواره مرحله استانی ادامه داد: تعداد قصه‌گویان خوب در البرز بسیار عالی بود و کار انتخاب را برای ما سخت کرد و دوست داشتیم افراد بیشتری را به عنوان برگزیده انتخاب می‌کردیم اما با توجه به ضوابط و محدودیت، نفرات با توجه به امتیازاتشان انتخاب شدند.

وی افزود: استان البرز پتانسیل خوبی برای قصه‌گویی دارد، اگر در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد مطمئناً سال آینده بهتر خواهد بود، زیرا انگیزه لازم وجود دارد.

فلاحی تصریح کرد: قصه‌گویان البرزی منتظر جشنواره بودند و برای برگزاری این رویداد لحظه‌شماری می‌کردند و این نوید خوبی است؛ فکر می‌کنم این پتانسیل وجود دارد و به راحتی می‌توان آن را بالفعل کرد و مطمئن هستم این اتفاق رخ خواهد داد.

داور جشنواره قصه‌گویی ادامه داد: قصه‌ها منبع دارند حتی اگر منبع شفاهی داشته باشند، مخاطب را وادار می‌کند که به دنبال کتاب برود. خوشبختانه خود کانون ظرفیت بالایی در کتاب‌ها، عناوین مختلف با مضامین متفاوت دارد، فکر می‌کنم برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند راه لذت‌بخش و شیرینی برای معرفی و شناخت یک کتاب باشد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: از مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و همه همکاران ستادی که به شایسته‌ترین شکل ممکن جشنواره را برگزار کردند و از تمامی کسانی که به فرهنگ کتابخوانی و قصه‌گویی اهمیت می‌دهند و ما را در این دو روز همراهی کردند، تشکر می‌کنم.

قصه‌گو‌ها کتابخوان‌های قهاری هستند

زهره باقری هنرمند قصه‌گوی البرزی با قصه طنز «طوطی و بقال» از مثنوی معنوی در مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی حضور یافت و موفق به کسب عنوان برگزیده ویژه طنز و رتبه اول بخش بزرگسال شد.

وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قصه‌های طنز را دوست دارم و قالب اکثر قصه‌هایی را که انتخاب می‌کنم، طنز است زیرا از شاد کردن دیگران لذت می‌برم.

این هنرمند ادامه داد: لبخند رضایت یک جریان آرامش‌بخش در زندگی راه می‌اندازد و ما با آن لبخند در جامعه‌ امید و نشاط ایجاد می‌کنیم.

باقری افزود: قصه‌گو برای انتخاب قصه مناسب باید کتاب‌های زیادی را مطالعه کند و من خودم برای انتخاب قصه برای اجرا ۴۰ تا ۵۰ داستان مختلف می‌خوانم و قصه‌ای که بر دلم بنشیند و خودم از خواندن آن لذت ببرم را برای اجرا انتخاب می‌کنم.

این هنرمند تصریح کرد: اگر قصه‌ای که برای اجرا انتخاب می‌شود، بر دل خود قصه‌گو ننشیند، قطعاً مخاطب نیز از شنیدن آن لذت نخواهد برد.

وی گفت: من وقتی که قصه مورد علاقه‌ام را پیدا کردم چندین بار این قصه را بازنویسی می‌کنم و هر دفعه چیز‌هایی که لازم نیست و به متن اصلی قصه ضربه وارد نمی‌کند را از آن حذف کرده و مواردی را که می‌دانم باعث شیرین‌تر شدن داستان می‌شود، اضافه می‌کنم و سپس قصه را شبانه‌روز چندین مرتبه تمرین می‌کنم.

باقری ادامه داد: گاهی ممکن است روزی چندین بار این قصه را بگویم تا با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوم و آن قدر با قصه ارتباط می‌گیرم که بتوانم به بهترین نحو ممکن آن را اجرا کنم و خوشبختانه مخاطبان زیادی به من گفته‌اند که توانسته‌ایم با قصه ارتباط گرفته و آن را تصویرسازی کنیم.

این قصه‌گو افزود: قصه‌گو باید با داستان به اندازه‌ای ارتباط برقرار کند که خود نیز جزئی از قصه شود و با تمرین و تکرار، نقاط قوت و ضعف کار دستش بیاید تا بتواند در زمان قصه‌گویی بهترین اجرا را داشته باشد.

این هنرمند بیان کرد: همیشه از مخاطبان می‌خواهم در مورد قصه‌هایم اظهار نظر کنند و اغلب آن‌ها می‌گویند چون طی قصه خودت هستی و از کسی تقلید نمی‌کنی و قصه‌ات را به اصطلاح خودمانی و راحت اجرا می‌کنی به دل ما هم می‌نشیند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به قصه‌گویی می‌توانند موفق باشند به شرط آن که مانند یک مادر قصه را تربیت کرده و تحویل مخاطب دهند.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *