آخرین اخبار
«البرزخاتون» گزارش می‌دهد؛

شکاف بین نسلی، خانواده را متلاشی می‌کند

شکاف بین نسلی انسجام بین اعضای خانه را بر هم زده و بنیان خانواده را متلاشی می‌کند.
اشتراک گذاری
27 آذر 1402
76 بازدید
کد مطلب : 5770

به گزارش گروه بانو چه خبر پایگاه خبری «البرزخاتون»؛ در عصر کنونی والدین باید نسبت به تکنولوژی و اتفاقات جدید این حوزه اطلاعات کافی داشته باشند چون اگر این گونه نباشد، شکاف بین نسلی بین والدین و فرزندان ایجاد می‌شود و نتیجه آن بسیار ناخوشایند است.

در چنین شرایطی والدین درک صحیحی از دنیای فرزندان خود نخواهند داشت و شکاف بین آن‌ها هر روز بیشتر می‌شود.

والدین نمی‌توانند سرعت پیشرفت تکنولوژی را متوقف کنند و باید خود را همگام با تکنولوژی بروز کنند تا بتوانند با فرزندان همراه شوند.

شکاف بین نسلی، عامل انحطاط بنیان خانواده

هدیه جوادی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امروز با پیشی گرفتن سواد رسانه فرزندان از والدین با پدیده شکاف بین نسلی مواجه هستیم.

مدرس سواد رسانه ادامه داد: شکاف بین نسلی، درک و فهم والدین و نوجوانان را از هم کم می‌کند و اختلافات بین آن‌ها را دامن می‌زند.

وی افزود: ما در مرکز مشاوره با والدینی روبر هستیم که نمی‌توانند با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند و پس از مدت کوتاهی صحبت، بین آن‌ها به اختلاف و دعوا تبدیل می‌شود.

جوادی گفت: برخی والدین برای فرار از تنش سعی می‌کنند که با فرزند خود کمتر صحبت کنند و از همین جا فاصله‌ها کمتر که نشده، بلکه بیشتر می‌شود و پنهان کاری‌ها نیز به طبع رفتار والدین افزایش می‌یابد.

مدرس سواد رسانه تصریح کرد: والدین نباید اجازه دهند که فضای مجازی و شکاف بین نسلی بین آن‌ها فاصله بیندازد و هرگاه این مهم به وقوع پیوست، زنگ خطر تخریب بنیان خانواده به صدا در می‌آید.

وی ادامه داد: والدین باید تابوشکنی کنند و سواد رسانه خود را بروز کنند، امروز در سایه پیشرفت تکنولوژی اراده کنید، می‌توانید به راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین دوره‌های فضای مجازی دست پیدا کرده و دوره‌ها را بگذارنید.

جوادی گفت: برخی از والدین بالاترین سمت اجتماعی را در کشور دارند اما سواد رسانه بروزی ندارند و به گونه‌ای مسئولان آفلاین هستند، همین افراد نخبه و صاحب منصب نیز به دلیل پایین بودن دانش رسانه‌ای‌شان با فرزندان خود اختلاف دارند.

این مدرس دانشگاه افزود: نمی‌توان سرعت تکنولوژی را متوقف کرد اما باید با مجهز شدن به سواد رسانه بر قطار تکنولوژی سوار شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: فضای مجازی در کشور ما ر‌ها و ولنگار است و دشمن نیز در این فضا با جنگ شناختی تلاش کرده تا فرزندان ما را از ما بگیرد و تنها با حضور با سلاح دانش و آگاهی می‌توان به مقابله با دشمن برخواست.

شکاف بین نسلی، زنگ خطری برای فروپاشی بنیان خانواده

سمیه مقدمی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شکاف بین نسلی مفهومی بسیار گسترده و پیچیده دارد و جامعه را از تبدیل شدن به یک پیکر واحد باز می‌دارد و انسجام بین آن را بر هم می‌زند.

جامعه‌شناس ادامه داد: این پدیده راه پیشرفت را مسدود و فضای اعتماد بین افراد را از بین می‌برد.

مقدمی افزود: شکاف بین نسلی میان اعضای خانواده اختلاف و پرخاشگری ایجاد می‌کند و بحران‌های بیرونی را به درون خانه آورده و آرامش آن را بر هم می‌زند.

این کارشناس تصریح کرد: این شکاف پیوند‌های عاطفی که لازمه حیات اجتماعی انسان است را به مرور ضعیف کرده و افراد یک خانواده، ‌فامیل، محله و شهر را با یکدیگر بیگانه می‌کند.

وی گفت: شکاف بین نسلی محصول فضای ولنگار مجازی است زیرا کودکان و نوجوانان در سنی که نباید یک سری از مفاهیم را بدانند و صحنه‌هایی را ببینند، درگیر آن می‌شوند.

مقدمی افزود: شکاف بین نسلی بحران آفرین است و سرعت تحقق آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد.

این جامعه‌شناس افزود: عدم مدیریت شکاف بین نسلی زنگ خطری برای فروپاشی بنیان خانواده است.

وی تأکید کرد: شکاف بین نسلی، درک و فهم والدین و فرزندان را از هم کم می‌کند و اختلافات بین آن‌ها را افزایش می‌دهد و سبب حس تنهایی و انزوا بین اعضای خانواده می‌شود.

مقدمی گفت: شکاف بین نسلی حتی آمار رفتار‌های بزهکارانه را در جامعه افزایش می‌دهد زیرا در خانواده درک نشده و این خشم در جامعه بروز می‌کند.

این جامعه‌شناس در خاتمه خاطرنشان کرد: تربیت در عصر کنونی بسیار اهمیت دارد و اگر والدین روی این مهم حساس باشند و ضمن همراهی با فرزند، مستقیماً بر کار آن نظارت داشته باشند و با فرزند خود دوست صمیمی باشند، به میزان قابل توجهی می‌توانند شکاف بین نسلی را کنترل کرد.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *