آخرین اخبار
جامعه‌شناس در گفتگو با «البرزخاتون»:

بانوان مدیران اقتصادی خانواده هستند

جامعه‌شناس گفت: زنان در صرفه‌جویی و ترویج این فرهنگ بین اعضای خانواده و جامعه نقش بی‌بدیلی دارند.
اشتراک گذاری
13 آذر 1402
105 بازدید
کد مطلب : 4516

زهرا کاظمی در گفتگو با خبرنگار «البرزخاتون» گفت: مدگرایی و تجمل‌گرایی دو عاملی است که بانوان را در بستر خانواده به سمت مصرف‌گرایی هدایت می‌کند.

جامعه‌شناس ادامه داد: مصرف‌گرایی چرخه‌ای بی‌انتهاست، زیرا تجربه مصرف از خیال مصرف همواره عقب‌تر است و فرد تشنه خواستن است.

وی افزود: اسراف در میان خانواده‌ها ریشه دوانده و این باعث شده احساس رضایتمندی در جامعه کاهش یابد، زیرا فرد هرچه تلاش می‌کند باز نمی‌تواند متناسب با جامعه مصرف‌گرا زندگی کند و در اینجا احساس ناامیدی می‌کند.

کاظمی تصریح کرد: در گذشته تجمل‌گرایی و مدگرایی موجود در جامعه وجود نداشت و خانواده‌ها با حداقل هزینه، زندگی شادی را تجربه می‌کردند.

وی گفت: با اینکه امروز رفاه و آسایش در جامعه افزایش یافته اما مردم شاد نیستند، زیرا در تکاپوی رسیدن به مسابقه تجمل‌گرایی هستند.

این کارشناس ادامه داد: بی‌توجهی به منابع مالی مشکلی است که جامعه ما با آن مواجه بوده و نقش زنان در صرفه‌جویی در جامعه و مدیریت دخل و خرج خانواده بسیار مهم و ضروری است.

کاظمی افزود: در برخی از مواقع خانواده‌ها ماه‌ها تلاش می‌کنند تا وسایل خانه خود را عوض کنند، اما وقتی وسایل خانه تغییر کرد، احساس خوشحالی و رضایت ندارند و این نشأت‌گرفته از فرهنگ سرمایه‌داری غرب است.

وی تأکید کرد: زنان در صرفه‌جویی و درست و به جا هزینه کردن درآمد خانه و نیز جلوگیری از هزینه‌های گزاف و بیهوده و رعایت صرفه‌جویی در خانه و ترویج این فرهنگ بین اعضای خانواده نقش بی‌بدیلی در جامعه دارند.

این جامعه‌شناس گفت: بسیاری از خانواده‌ها با اینکه مرد در بیرون از خانه به عنوان کارگر کار می‌کند، اما خرج ۴ تا ۵ نفر را می‌دهد و آن درآمد پاسخگو است زیرا این زوج توانسته‌اند با مدیریت دخل و خرج و دور نگه داشتن خود از مد و تجمل‌گرایی زندگی شادی را تجربه کنند.

کاظمی بیان کرد: اهمیت فرهنگ‌سازی الگوی مصرف و نقش برجسته زنان و مادران در تبیین صرفه‌جویی در خانه و جامعه بی‌بدیل است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: بسیاری از بانوان با پیروی از مدگرایی زندگی خود را به نابودی کشاندند، زیرا مد دایره گسترده‌ای دارد که خانواده را با خود غرق می‌کند.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *