آخرین اخبار
»البرزخاتون»/ فرماندار کرج:

استان البرز موزه کتاب ندارد

فرماندار کرج گفت: البرز حتی یک موزه کتاب ندارد زیرا که سابقه استان ما برای داشتن موزه کتاب کافی نیست.
اشتراک گذاری
27 آبان 1402
88 بازدید
کد مطلب : 3066

به گزارش گروه بانو چه خبر «البرزخاتون»؛ یحیی رمضانی فرماندار کرج در آئین تجلیل از برگزیدگان کتاب سال ۱۴۰۲ گفت: خرید کتاب هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری برای آینده است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه به ساخت مدرسه، تیروی انتظامی و پاسگاه بپردازیم باید یک پله به عقب برگردیم و روی کتا‌بخوانی سرمایه‌گذاری کنیم و آگاهی را به سطحی برسانیم که امنیت نیز متقابلا بالا رود.

رمضانی افزود: از خصوصیات قرن آینده این است که ذائقه مردم در زمینه‌های هوش مصنوعی، ابردیتا‌ها، مگادیتا‌ها و مگارایانه‌ها تغییر می‌کند.

فرماندار کرج تصریح کرد: در زمانی حدود ۲۰ سال آینده اندازه یک رایانه تقریباً به اندازه یک حبه قند برای استفاده عموم ساخته می‌شود. در سال ۲۰۱۰ چین پیشگام برای المپیک رباتیک در جهان شد اما قرار است که المپیک بعدی را رباتیک‌ها مدیریت کنند. در آینده تمام جوارح و اعضای انسان را حسگری نسب می‌کنند، به طور مثال وضعیت گوارش را کامل بررسی و گزارش می‌دهند، ضربان قلب، تنفس را گزارش می‌دهد. می‌توان گفت با کمک ریزتراشه‌ها بدن انسان را کنترل می‌کنند.

وی گفت: در آینده احتمال اینکه زیردریایی وجود نداشته باشد، وجود دارد به طوری که لیزر‌های پیشرفته را جایگزین زیردریایی می‌کنند.

رمضانی ادامه داد: در آینده اتفاقاتی خوب و بد رخ می‌دهد که روند سیستم‌ها را به هم خواهد زد، ریشه همه این‌ها در آگاهی‌بخشی است و در قرآن نیز ۳۲۲ مرتبه کلمه کتاب و کتابت تکرار شده است. ما باید متوجه ضرورت این کار باشیم که کتاب و کتابت ابزار تمدن است.

فرماندار کرج افزود: ملاک کشور‌های توسعه‌یافته، آگاهی‌بخشی از طریق کتاب است، امروزه تربیت صحیح از خواندن کتاب، بالا رفتن ضریب امنیتی، ارزش والای خانواده از اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی است.

وی بیان کرد: نقشی که کتاب در مکارم اخلاقی بشریت دارد را نبایستی کم دید. هر چقدر هم که تکنولوژی پیشرفت کند، جایگاه و بهره کتاب فراموش نخواهد شد، کتاب آرامش و ابزار توسعه و تمدن است.

رمضانی گفت: امروز هم در دادگاه‌های بین‌المللی اگر بخواهند یک مجرم را مورد تخفیف قرار دهند، او را مجبور به خواندن کتاب می‌کنند.

فرماندار کرج تأکید کرد: در استان البرز با تلاش‎‌هایی که در راستای کتاب صورت گرفته، در حوزه کتاب‌داری و کتاب‌خوانی با یک سری خلأ‌هایی مواجه می‌باشیم که در تلاش هستیم که ارتقا پیدا کند زیرا شاخص ارزیابی و توسعه استان است.

وی ادامه داد: از نظر سخت‌افزاری و کاربری فضای فیزیکی و نیروی انسانی شاید در راستای استان‌هایی که قدمت دیرینه‌ای در کتاب و کتابت دارند را نداشته باشیم، حتی یک موزه کتاب هم نداریم زیرا که سابقه استان ما برای داشتن موزه کتاب کافی نیست. فضای کتابخانه‌های ما فضای به روزی نیستند، از ابزار‌ها و تکنولوژی‌های به روز بهره‌مند نیستند. امروز در استان البرز همسان‌سازی مطالعه را شروع نکردیم.

رمضانی افزود: کتابی که در اختیار مخاطب در سن ۹ سالگی است شاید در اختیار مخاطب در سن ۲۰ سالگی هم قرار می‌گیرد و یا بلعکس، این همسان‌سازی باید شکل بگیرد. کانون مشاوره‌ای کتابخانه در استان بسیار محدود است البته با تمام تلاش‌هایی که انجام گرفته هنوز خلأ‌هایی داریم.

این مسئول گفت: اگر خانواده‌ای مراجعه کند و از استعداد فرزند خود بگوید و کتاب مرتبط با استعداد کودک خود را بخواهد این را مشاوره نمی‌گویند. در بعضی مواقع کتاب‌های کنترل نشده می‌تواند خانمان انداز باشد و بعضی از این کتاب‌های کنترل نشده در قالب قاچاق کتاب می‌توانند تیشه به ریشه عقاید ما بزنند و موضوع دسترسی آسان آحاد جامعه به کتابخوانی است.

وی عنوان کرد: امروز بایستی تمام‌ ایستگاه‎‌ها و وسایل حمل و نقل مجهز شود مثلاً اگر کسی در‌ایستگاه اتوبوس منتظر وسیله حمل و نقل است باید از این زمان استفاده کند. خدمات حمل و نقل الکترونیکی ما همانند اسنپ باید مجهز به فضای کتابت و کتاب‌خوانی شوند.

رمضانی ادامه داد: شهرداران ما بایستی از اعتباراتی که دولت و قانون برایشان معین کرده است به موقع در اختیار کتاب و کتاب‌خوانی قرار دهند بدون اینکه از آن‌ها درخواست شود، باید این اتفاق بیافتد.

فرماندار کرج افزود: امروز ما در منابع به کجا رسیده‌ایم که بایستی شقاوت و نامشروعی رژیم صهیونیستی را با کتابت هنری و تجسمی در بیاوریم. موضوع بعدی اینکه خانواده باید در عرصه‌های مختلف کتابت و کتاب‌خوانی وارد و محله‌محور شوند.

وی تأکید کرد: نیکوکاران باید در عرصه کتابت، کتاب‌خوانی و کتاب‌داری وارد شوند. تعریف انفاق و صدقه جاریه در اینجا این است که کتابی که خوانده شده و بدون استفاده در کتابخانه قرار گرفته، در اختیار دیگری قرار گیرد و به یکدیگر کتاب قرض دهید که این کار حتی واجب‌تر از قرض دادن نان است.

رمضانی گفت: نهاد کتابخانه‌ها با کمک خیرخواهانه مردم رشد پیدا می‌کند، بنابراین برای باقی الصالحات خود قدمی به اندازه یک خشت بردارید، یک کتاب برای هدیه در نظر بگیرید و برای عمران کتاب‌داری و کتاب‌خوانی استان تلاش کنید.

فرماندار کرج ادامه داد: من از مسئولین می‌خوام که همایش خیرین کتاب‌خوانی را دایر کنند، مردم خیرین خود را بشناسند، از خیرین در سردر کتابخانه‌ها تشریح کنید، تندیس و سردیس بزنید و رونمایی کنید که انگیزه‌ای برای سایر خیرین شود.

وی افزود: در گفتگوی بنده با وزیر آموزش و پرورش خیری به نام آقای دمیرچی ۲ مدرسه واقع در هفتم گوهردشت به نام پدر و مادر خود تأسیس کرده است و به عنوان هدیه تولد به همسر خود قرار است یک هنرستان تأسیس کند.

رمضانی در خاتمه خاطرنشانکرد:‌ امیدواریم که حرکتی را در استان انجام دهیم که تمام پارک‌ها، بوستان‌ها، مساجد و دانشگاه‌ها، زایشگاه‌ها و آسایشگاه‌ها مجهز به کتاب شوند و همه ما مروج کتاب شویم.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *