آخرین اخبار
پژوهشگر حوزه جمعیت:

تجمل‌گرایی یکی از دلایل کاهش موالید است

پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: خانواده‌ها فرصت طلایی فرزندآوری را در سایه خواسته‌های دنیایی از دست می‌دهند.
اشتراک گذاری
19 دی 1402
65 بازدید
کد مطلب : 7525

گروه بانو چه خبر پایگاه خبری «البرزخاتون»؛ زهره قادری در گفتگو با خبرنگار «تیتر یک» گفت: هزینه بالای تأمین نیاز‌های مادی فرزندان یکی از دلایل عدم تمایل زوجین به فرزندآوری است.

پژوهشگر حوزه جمعیت ادامه داد: در گذشته مرد نان‌آور خانواده بود و مخارج زندگی را تأمین می‌کرد و ممکن بود این خانواده ۵ تا ۱۰ نفره باشد.

وی افزود: اکنون زن و مرد برای تأمین مخارج زندگی کار می‌کنند، اما باز پاسخگو نیست و یکی از دلایل آن تجمل‌گرایی است.

قادری تصریح کرد: متأسفانه در سایه فضای ولنگار مجازی فرهنگ تجمل‌گرایی به شدت در کشور ترویج یافته و سبک زندگی افراد را تحت‌الشعاع قرار داده است.

این پژوهشگر گفت: رسانه در افراد نیاز کاذب ایجاد کرده و شما را اینقدر در معرض محتوا قرار می‌دهد که مجبور به خرید می‌شوید، اما پس از خرید خوشحال نیستید و به آن کالا احتیاجی ندارید.

وی ادامه داد: اینقدر در کانون خانواده احساس نیاز به اجناس و کالا‌های مختلف افزایش می‌یابد که جایی برای فرزندآوری باقی نمی‌ماند.

قادری افزود: اگر زوجین سطح توقعات خود را پایین بیاورند، می‌توانند به فرزندآوری فکر کرده و در روز‌های جوانی صاحب فرزند شوند اما متأسفانه خانواده‌ها فرصت طلایی فرزندآوری را در سایه خواسته‌های دنیایی از دست می‌دهند.

این کارشناس بیان کرد: برخی خانواده‌ها نیز به تک‌فرزندی گرایش پیدا کردند، زیرا اعتقاد دارند در خرج همین فرزند مانده‌اند، در صورتی که نباید تمامی نیاز‌های فرزندان به بهترین نحو پاسخ داده شود، انسان‌ها با داشتن کمبود‌ها رشد می‌کنند.

وی گفت: اگر تمامی عواملی را که در بالا توضیح دادیم بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که دشمن بسیار موشکافانه فرهنگ غربی خود را در کشور ترویج داده و بر روی جمعیت متمرکز شده است.

قادری ادامه داد: حساب بانکی، خانه، ماشین، زیست مجازی، ویلا، سفر خارج از کشور و… همدم روز‌های تنهایی زوجین نخواهد بود و فرزند است که می‌تواند خانواده‌ها را در میانسالی و کهنسالی از سندروم آشیانه خالی نجات دهد.

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: حتی تصور جامعه سالمند لرزه بر تن‌مان می‌اندازد، زیرا‌ امید به زندگی در چنین جامعه‌ای به شدت کاهش می‌یابد و از طرفی هیچ‌ امیدی به صندوق‌های بازنشستگی نیست، بنابراین فرصت طلایی زندگی خود را با فریب رسانه‌ای از دست ندهید و تا فرصت باقی برای فرزندآوری اقدام کنید.

انتهای خبر/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *