آخرین اخبار
یادداشت:

گذری بر به ثبت رساندن روز بصیرت در سینمای ایران

کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما برای تولید آثاری چون حماسه ۹ دی و مضامین شبیه آن مثل همیشه ویژه و بهترین‌ها را به ثبت رسانده‌اند.
اشتراک گذاری
09 دی 1402
70 بازدید
کد مطلب : 6770

گروه بانو چه خبر پایگاه خبری «البرزخاتون»؛ مهدیه سادات نقیبی منتقد سینما و تلویزیون در یادداشتی اختصاصی برای پایگاه خبری تحلیلی «تیتر یک» نوشت: ۹ دی سال ۱۳۸۸ بود که مردم ایران با حضور تاریخی‌شان برای دفاع از اسلام و نظام بر علیه فتنه فتنه‌گران‌ایستادند و حماسه عظیمی چون ۹ دی بر تاریخ کشور ثبت گردانند.

این روز از تاریخ در خاک ایران‌زمین به‌عنوان مهم‌ترین روزی برشمرده شد که در تمام جهان صدای فریاد مردم شنیده می‌شد.

بااین‌وجود برخی از اصحاب رسانه ملی از آن سال تا به امروز با تلاش و همت سینماگران توانستند با تولید آثاری در خصوص اهمیت استکبارستیزی در کشور و سینمای ایران به تولیدات و عناوینی دست بزنند که این روز از تاریخ کشور برای همیشه ماندگار بماند.

۹ دی سال ۱۳۸۸ علاوه بر جمعیت به‌یادماندنی و بی‌نظیری که داشت، غیرت و صلابت مردمانی را نشان داد که هیچ‌گاه در هیچ شرایطی علاوه بر اینکه وطن‌فروشی نمی‌کنند بلکه اعتقادات و درک و فهمشان از این نظام و جایگاه این نظام را فراموش نمی‌کنند.

این شور مردمی با تمام حوادث تلخ و بی‌حرمتی‌هایی که بر خاک این سرزمین برجای‌مانده بسیاری از تاریخ‌نویسان، اصحاب رسانه، تهیه‌کنندگان سینما و کارگردانان را به این واداشت که این حادثه مهم را در قالب تولید یک فیلم و یا مستند به ثبت برسانند و این بهانه‌ای باشد که هیچ‌گاه این روز از تاریخ در سال ۱۳۸۸ فراموش نشود.

به همین منظور برای تولید چنین آثاری، فیلم‌سازان باید اشراف کاملی به سیاست نظام جمهوری اسلامی در حادثه ۹ دی و قبل و پیش از آن داشته باشند، البته که این اشراف به این مقوله بسنده نمی‌شود و به‌عنوان فیلم‌ساز باید سلیقه و دغدغه مخاطب را هم در نظر داشته باشند.

طبیعتاً کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینما برای تولید آثاری چون ۹ دی و مضامین شبیه آن مثل همیشه ویژه و بهترین‌ها را به ثبت رسانده‌اند. چرا که این درک را نسبت به محصولات این چنین دارند و می‌دانند که تولیدات سینمایی در رسانه ملی و شبکه‌های خانگی گویاتر و قابل‌فهم‌تر است. از جمله آثار تولید شده در قالب فیلم و مستند بدین شرح هستند:

• «فاصله کانونی» عنوان فیلم تلویزیونی ایرانی به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی مصطفی علمی فر، محصول سال ۱۳۹۱ می‌باشد. این فیلم نوشته‌امین حسینیون و بازنویسی مهرداد نیکنام انجام شده است.

• «لکه» به کارگردانی محمدباقر مفیدی کیا و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفا بر پایه روایات سیاسی ۹ دی ساخته شده است. این فیلم به‌عنوان جسورانه‌ترین فیلم سیاسی در سینمای ایران شناخته شده است.

– مستندات «روز بصیرت»، «برادران»، «نقشه‌ای روی آب»، «همیشه مردم»، «تکرار تاریخ»، «شورش در شهر»، «خارج از دید» و «زخم تازه» به روایات و حوادث ۹ دی‌ماه ۱۳۸۸ با تحلیلات سیاسی و اجتماعی تولید و بر روی آنتن تلویزیونی رفته است.

– مستندات «روز بصیرت» و «برادران» به تحلیل وقایع سال ۸۸ به‌واسطه تحلیل‌گران سیاسی و اجتماعی می‌پردازد. همچنین مستند «برادران» به واکاوی‌هایی می‌پردازد که در آن زمان شبهه و شایعاتی بر علیه نظام جمهوری در سراسر خیابان‌های ایران ایجاد کرده بودند.

– مستند «نقشه‌ای روی آب» به تهیه‌کنندگی جواد جوشن‌لو در گروه سیاسی شبکه دو به یک سری تصاویر و فیلم‌های آرشیوی ضمن تحلیلاتی از آن روز می‌پردازد و حوادث ۹ دی را برای مخاطبان تکرار می‌کند.

– مستند «همیشه مردم» کاری از گروه سیاسی شبکه دو به تهیه‌کنندگی محمدمهدی شاهرخیان علاوه بر بازخوانی روایات ۹ دی، با حضور دو تحلیل‌گر در عرصه رسانه به تحلیلاتی چون عوامل فتنه در ایران و واردکننده اصلی فتنه را مورد بررسی قرار می‌دهد. این مستند جریانات فکری در ذهن مردم با طبقات بالا را مورد بررسی قرار می‌دهد و تلاش بر این دارد حقایقی از روایات ۹ دی در ایران و خارج از ایران را بر ملا کند.

– مستند «تکرار تاریخ» به تهیه‌کنندگی مصطفی مژدهی فر کاری از گروه سیاسی شبکه پنج سیما است این مستند با تمرکز بر نمادشناسی فتنه در ۹ دی، دین و سیاست را در تاریخ معاصر ایران مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین به وقایعی همچون عاشورا را به بازنمایی از این روز به تصور می‌کشاند و ماندگاری نظام را تا به سال ۱۳۸۸ تحلیل می‌کند.

– مستند «شورش در شهر» مستند تولید شده در برنامه ثریا است که به حوادث پشت پرده در سال ۱۳۸۸ می‌پردازد. این مستند به عوامل تحریم‌ها در اقتصاد کشور و بستن معیشت مردم می‌پردازد. مستند «شورش در شهر» افراد و افکاری را مورد بررسی قرار می‌دهد که خواهان آزادی در کشور هستند.

– مستند «خارج از دید» کاری از مرکز بسیج سازمان صداوسیما، به کارگردانی مهدی نقویان است که تلاش بر این دارد واقع‌بینانه به حوادث این رویداد بیاندیشد و جزءبه‌جزء مراحل و عوامل شکل‌گیری این روز را از قبل تا پس از آن مورد بررسی قرار می‌دهد.

– در آخر مستند «زخم تازه» شباهت روز تاریخی ۹ دی را با روز عاشورا نشان می‌دهد زمانی که ضد انقلابان به قرآن و اهل‌بیت بی‌حرمتی کردند. همچنین این مستند را روز عاشورا در ایران نامیده است و روایاتی از ناگفته‌هایی را بر ملا می‌کند که برای مخاطب بسیار جذاب و دیدنی است. این مستند به کارگردانی علی صدری نیا تولید شده است.

در پایان لازم به ذکر است که روز ۹ دی سال ۱۳۸۸ نمادی از تکرار عاشورا در سرزمین ایران بود. این روز برای همه مردم به‌خصوص کسانی که از عمق جانشان دیدند و لمس کردند اتمام حجتی برای ماندگاری این نظام و عزت و استقلال مردم شد حال چه افرادی که صد افسوس برای مزدوران انقلاب اسلامی خوردند و چه کسانی که بر علیه نظام سراسیمه دویدند و پرچم انقلاب و اهل‌بیت را زیر پا گذاشتند.

انتهای خبر/

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *