آخرین اخبار
کارگردان فیلم:

«تشخیص» رازِ چشم‌انتظاری مادران شهدای سوخته

کارگردان فیلم کوتاه گفت: فیلم کوتاه «تشخیص» چشم‌انتظاری مادران و خستگی پدران شهدای سوخته دوران دفاع مقدس را به تصویر کشاند.
اشتراک گذاری
05 دی 1402
62 بازدید
کد مطلب : 6405

به گزارش گروه بانو چه خبر «البرزخاتون»؛ عادل جلیلی از هنرمندان استان البرز و تهیه‌کننده و کارگردان با فیلم «تشخیص» در جشنواره چشمه شرکت کرد و توانست در بخش کارگردان، بهترین فیلم، بازیگری مرد و بهترین فیلمنامه جوایز این جشنواره را از آن خود کند.

وی در گفتگو با خبرنگار «تیتر یک» گفت: «تشخیص» فیلم ساخته شده مربوط به حوزه دفاع مقدس است، بعد از ساخت فیلم هجده، که بنده تهیه‌کننده آن فیلم بودم و این اثر نیز در جشنواره جایزه‌های بهترین فیلم، بازیگری زن و فیلم‎برداری را به خود اختصاص داد، در تکاپوی ساخت اثری بودم که بتواند در عین متفاوت بودن بخش‌هایی ار زندگی شهدا قبل و بعد از شهادت را در برداشته باشد.

شهدای سوخته دفاع مقدس، سوژه فیلم تشخیص شد

جلیلی ادامه داد: با مطالعه و پژوهش به این نتیجه رسیدم که دو قشر در کوران جنگ خیلی مظلوم بودند؛ قشر اول شهدای غواص هستند که قطعاً بعد از این اثر به این موضوع خواهم پرداخت و دو موضوع حقوقی که توسط یکی از قضات با سواد و خوش قلم که خاطرات قضایی خوبی دارند که از باب آگاهی عمومی و مسائل حقوقی که در خلال این موضوع‌های مختلف عاشقانه، آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که در تکاپو برای ساخت اثر در این موضوع‌ها هستم.

این هنرمند افزود: قشر دوم، شهدای سوخته جنگ بودند، جنازه این شهیدان حتی قابل شناسایی نبوده است و مرگ این شهدا به دلایلی مثل اصابت خمپاره، آر پی جی در طول جنگ بوده است که بعد از سوختن هیچ چیز قابل تشخیصی حتی برای تشخیص هویت و یا برای خانواده این شهدا نبوده، در نتیجه این موضوع را با این مضمون انتخاب کردم که قصه اثر به قلم علیرضا معروفی بود و در این جشنواره جایزه بهترین فیلم‌نامه را به خود اختصاص داد.

جلیلی تصریح کرد: موضوع اصلی فیلم کوتاه «تشخیص» در مورد شهدای سوخته بود، که پدر و مادر این شهدا برای شناسایی فرزندان خود به معراج شهدا رجوع می‌کردند که این موضوع به تأسی از یک جمله از مرتضی آوینی که همه زندگی من با این جمله گره خورده است؛ در عالم رازی است که جز به بهای خون فاش نمی‌شود.

درخشش هنرمندان البرزی در جشنواره چشمه

وی گفت: این اثر با حمایت مجموعه مدیریتی شهری برنامه‌ریزی، ساخته و برای مسابقه فرستاده شد و در جشنواره چشمه حائز رتبه‌های مختلفی از قبیل جایزه بهترین فیلم‌نامه به علیرضا معروفی، جایزه بهترین بازیگر مرد به بازی حمید معدن‌کن و جایزه بهترین فیلم و کارگردانی هم به بنده به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان شد.

این هنرمند ادامه داد: این اثر در جشنواره ملی چشمه که از همه استان‎‌های کشور در آن حضور داشتند، نمایش داده شد و هیئت داوران پس از بررسی‌های متفاوت از آثار، این فیلم را منتخب قرار داد.

وی افزود: سعی من در این فیلم نشان‌دادن چشم انتظاری مادران و خستگی و شکستگی پدران بعد از دست دادن فرزند، فارغ از دلایل فنی این کار بود.

جلیلی بیان کرد: یکی از دلایلی که این کار دیده شد، نگاه خود شهدا به این اثر بود و‌امیدوارم در این کار آن که باید، البته نه در حد کمال این شهدا اما در حد بضاعت شخصی خود توانسته باشم این انتظارمادران و شکستگی پدران شهدا را به نمایش گذاشته باشم.

فیلم کوتاه «تشخیص» از صدا و سیمای البرز پخش می‌شود

این کارگردان تأکید کرد: بنا به پیگیری مدیر کل محترم صدا و سیمای البرز، قرار بر این است که آثار پذیرفته شده در غالب ارزش‌های انقلاب و کشور، در رسانه استانی اکران شود که البته یک جشنواره فیلم کوتاه هم هر سال در اسفند ماه توسط انجمن سینمای جوانان البرز برگزار می‌شود که فیلم‌های کوتاه در آنجا اکران می‌شوند که این اکران‌ها برای عموم رایگان است.

وی ادامه داد: غالبا فیلم‌سازان فیلم‌های کوتاه در این جشنواره اکران عمومی و رایگان دارند که اثر بنده هم در رسانه استانی و در این جشنواره در اسفند ماه پخش خواهد شد.

جلیلی افزود: با اینکه از این اثر دفاع مقدس مجموعه مدیریت شهری حمایت کرده است، اما به نظر بنده فیلم‌ساز‌ها طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که در دیداری و در جواب ابراهیم حاتمی کیا که گفتند ما فقر و کمبود محتوای تولید داریم، فرمودند؛ تمام لحظات جنگ ثانیه به ثانیه، ماه و تمام سال‌های جنگ همه و همه قصه است. آیا به تمام زوایای جنگ پرداخته شده است؟ آیا به همه شهدا پرداخته‌ایم؟ و نگاه رهبری چه نگاه زیبایی بود.

این هنرمند تصریح کرد: گاهی هنرمند باید به آثاری بپردازد که هم سو با اهداف مجموعه انقلاب باشد و نمی‌شود اثری را با نگاه خارجی ساخت و توقع این باشد که تأثیر داخلی نداشته باشد و هیچ تأثیر داخلی نگذارد فقط به دنبال دیده شدن در جشنواره‌های خارجی که با ما هم سو نیستند، باشیم و از طرفی نمی‌توان دایه انقلاب و حمایت از هنرمندان و اثر انقلابی داشته باشیم، بعد جوان انقلابی ما اثر و سوژه را فراهم کند و مدیر فقط در حد شعار تلاش داشته باشد. ما باید با دست باز کمک و حمایت خود را انجام دهیم و از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

هزینه‌های مالی پیش تولید، مهمترین دغدغه هنرمندان است

وی گفت: شرایط اقتصادی در تولید خیلی تأثیر گذاشته است که تمام این‌ها نیاز به حمایت دارد تا هنرمندان بتوانند به کار با اهداف در نظر گرفته شده ادامه بدهند. در این حوزه در روند پیش تولید باید به هنرمندان کمک کرد تا بتوانند بدون دغدغه در حوزه مالی به ساخت اثر بپردازند و به نظر بنده بزرگترین دغدغه برای هنرمندان هزینه‌های مالی پیش تولید است.

جلیلی در خاتمه خاطرنشان کرد: در پایان باید بگویم که همیشه در مفهوم صحبت سید مرتضی آوینی از خودم می‌پرسم که‌ایشان چه چیزی دیده بودند که همه ما را دعوت به صبر می‌کردند، این جمله‌ایشان همیشه پیش روی من است و قوت قلبی است به زخم‌های ما؛ «آرمان خواهی انسان مستلزم صبر در رنج‌هاست پس برادر خوبم، برای جانبازی در راه آرمان‌ها باید که در این سیاره رنج صبورترینِ انسان‌ها باشی.»

 

انتهای خبر/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *