آخرین اخبار

آموزش تربیت کودک مودب

تربیت کودک مودب نیازمند آموزش هایی است که از طریق والدین به کودک انتقال داده می شود در این مطلب مهم ترین نکات تربیتی را برایتان آماده کرده ایم.
اشتراک گذاری
19 آذر 1402
50 بازدید
کد مطلب : 5056

گروه بانو چه خبر«البرز خاتون»؛ تربیت فرزندان موفق از مهمترین دغدغه‌های والدین و همانند سرمایه گذاری برای آینده است. تربیت درست و اصولی فرزند باعث می‌شود که والدین در آینده ارتباط بسیار خوبی با فرزندانشان داشته باشند و همچنین فرزندانی متعهد و سالم به جامعه تحویل دهند. اگر شما نیز جزو والدین موفق هستید و به یادگیری مهارت‌های فرزندپروری و سبک‌ های فرزندپروری اهمیت می‌دهید، برای فرزند خود از همان دوران کودکی قوانینی تعیین کرده و مرزهایی بگذارید. در ادامه این بخش قوانین و مرزهایی را برای تربیت فرزندان را بازگو می کنیم.

تربیت بچه

مرز نگفتن حرفهای خانه پیش دیگران

مسلما هیچ کس دوست ندارد که مسائلی که در زندگی برایش اتفاق می افتد در جایی درز پیدا کند. یکی از رفتارهای ناپسند برخی کودکان بازگو کردن مسائل خانوادگی بیرون از خانه است، یکی از موثرترین روش ها برای آموزش حفظ حریم خصوصی و رازداری به کودکان بازی است. در زمینه ی راز نگه داری شما می توانید وسیله‌ای را در جایی پنهان کنید و به کودک بگویید که این یک راز است و در مورد آن با کسی حرف نزند. اگر کودک توانست یک روز به کسی چیزی نگویید او را تشویق کنید.

اگرچه رازداری چیز خوبی است و آموزش آن به کودکان اهمیت دارد، اما باید مراقب سوءاستفاده برخی افراد باشید و به کودک تفاوت بین انواع رازداری و اسرار خوب و بد بگویید و تا حد امکان هم از ترویج فرهنگ پنهان‌کاری در موضوعات خانوادگی اجتناب و آزادی بیان را ترویج کنید.

تربیت کودک

مرز داد زدن

بسیاری از کودکان گاهی به دلایلی چون عصبانیت، جلب توجه و… جیغ و داد و فریاد می کنند، داد کشیدن کودکان گاهی اوقات غیر قابل تحمل، رنج آور و آزار دهنده برای بسیاری از والدین است اما در این مواقع باید خونسردی خود را حفظ نمایند وبه کودک بگویند که می تواند خواسته ها و احساسات خود را بدون جیغ و داد و فریاد زدن هم بیان کند پس هروقت ناراحت می شود،حرف بزند تا شما متوجه حرف او شوید.

مرز کتک زدن

عصبانیت و کتک زدن کودک ممکن است، دلایل مختلفی چون کم غذا خوردن، جلب توجه، کمبود خواب، برخورد نامناسب والدین با او، شرایط جسمی بد یا بسیاری موارد دیگر داشته باشد. قبل از هر چیز به دنبال ریشه اصلی مشکل کتک زدن در کودک بگردید و آن را برطرف کنید و سپس با کودکتان صحبت کنید و به کودک یاد دهید به جای کتک زدن می تواند به بیان احساس خود بپردازد.

مرز احترام گذاشتن به افراد

احترام یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی است که یک کودک می‌تواند یاد بگیرد. احترام گذاشتن به دیگران باعث ایجاد رابطه‌های خوب و دوستانه می شود. برای یاد دادن احترام گذاشتن فرزندتان به دیگران، همان احترامی را که از فرزندانتان مطالبه می‌کنید نسبت به او نشان داده و الگوی خوبی برایش باشید، اگر کودک شما به دیگران احترام گذاشت، او را تشویق نمایید و به او پاسخ‌های مؤدبانه را یاد بدهید.

نکات تربیتی

مرز اتاق خواب مامان بابا

حریم خصوصی یکی از مهمترین بخش های زندگی افراد است. احترام به حریم خصوصی باید از کودکی به شخص آموزش داده شود. به کودک خود بگویید که قبل از وارد شدن به هر اتاقی اجازه بگیرد،حریم خصوصی تنها اتاق دربسته نیست. بلکه حتی وسایل شخصی، تلفن های همراه، لباس های زیر، کمدهای دربسته و حتی مسواک نیز حریم خصوصی هر فرد به شمار می روند. برای یادگیری حریم خصوصی به کودک بگویید که آیا تو می دانی که ما نباید از مسواک بقیه استفاده کنیم درسته؟ وقتی گفت درسته، شما بگویید اتاق مامان بابا هم حریم شخصی محسوب می شود و نباید بدون در زدن و اجازه گرفتن وارد شویم.

منبع: نمناک

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *