آخرین اخبار
نویسنده ۶۰ عنوان کتاب در گفتگو با «البرزخاتون»؛

کتابفروشی‌ها لوازم‌التحریرفروشی شده‌اند

نویسنده کتاب گفت: به کتاب‌فروشی‌های فعال که می‌رویم، می‌بینیم اصلاً کتاب‌فروشی نیستند و عملاً لوازم‌التحریرفروشی شده‌اند.
اشتراک گذاری
24 آبان 1402
68 بازدید
کد مطلب : 2594

به گزارش گروه بانو چه خبر «البرزخاتون»؛ فردین احمدی در خصوص اقتصاد فرهنگی، به شعاری بودن برنامه‌ها اشاره کرد و در گفتگو با خبرنگار «البرزخاتون» گفت: فردین احمدی در خصوص اقتصاد فرهنگی، به شعاری بودن برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از شکاف‌های عمیق و معضلاتی که در خصوص اقتصاد فرهنگی داریم این است که با این مقوله، شعاری برخورد می‌شود و منوط به این دولت و آن دولت، این مسئول و آن مسئول هم نیست.

نویسنده بیش از ۶۰ عنوان کتاب، مدیرمسئول انتشارات حوزه مشق و جوان‌ترین ناشر ایران ادامه داد: من شخصاً حداقل در این چند سالی که به‌طور جدی در حوزۀ فرهنگی و اقتصادی فعالیت می‌کنم، شاهد بودم که همیشه ظاهر قضیه است و ما با صحبت‌های خوب، منتظر هستیم که اتفاقات خوب رقم بخورد اما به‌خاطر اینکه شعاری با این قضیه برخورد می‌شود، عملاً خروجی ندارد و هنوز از شعار تا عمل فاصله داریم.

وی اتفاقات خوب فرهنگی را حاصل زحمات نیرو‌های مردم‌نهاد و خصوصی دانست و افزود: معمولاً اگر اتفاق خوبی هم در حوزه فرهنگی رقم می‌خورد، در کنار آن نیرو‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی هستند که در اتاق فکر، بانی این اتفاق و جریان بودند.

احمدی تصریح کرد: به عنوان مثال در بحث مسائل فرهنگی اگر کتاب را در نظر بگیریم، من مشاهده کردم که متأسفانه در این قضیه خیلی رفیق‌بازی دیده می‌شود. در حال حاضر در ایران حدود ۲۰ هزار ناشر فعال داریم (که به هر حال پروانه نشر دارند). اگر بخواهیم درصدی در نظر بگیریم حدود ۵ هزار نفر از این عزیزان فعال هستند. یعنی یک کتاب چاپ کرده‌اند یا کتاب آن‌ها تجدید چاپ می‌شود. اگر باز هم بخواهیم خیلی موشکافانه پیش برویم یک هزار و ۵۰۰ الی ۲ هزار ناشر خیلی فعال داریم. یعنی حداقل این ناشر سالی ۱۰ الی ۱۵ کتاب چاپ می‌کند. آمار‌هایی که بنده به‌دست آوردم، نشان می‌دهد که فقط از تعداد کمی ناشر سفارش شده، حمایت می‌شود.

این نویسنده گفت: استاندار البرز به تازگی شهر کرج را به عنوان «پایتخت و دوست‌دار کتاب» معرفی کرده است. در همین شهرستان نزدیک ۲۴۰ الی ۲۵۰ ناشر هستند که پروانه نشر دارند. آمار نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا کنون در استان البرز نزدیک ۶۰۰ الی ۶۵۰ کتاب چاپ شده است. می‌بینیم که سهم هر ناشر دو کتاب هم نیست. یعنی ممکن است یک ناشر ۱۰ کتاب چاپ کرده باشد و یک ناشر یک کتاب هم چاپ نکرده باشد.

وی ادامه داد: انتشارات حوزۀ مشق که من مدیر آنجا هستم از ابتدای سال تا به حال، نزدیک ۲۵۰ الی ۳۰۰ کتاب چاپ کرده است. با این تفاسیر ما کاملاً از مقولۀ فرهنگی خارج می‌شویم. چون وقتی می‌خواهیم یک کار فرهنگی انجام دهیم و کار فرهنگی دیربازده است، ممکن است در همان لحظه، بُعد اقتصادی به ما جواب ندهد و از جیب هزینه کنیم.

مدیرمسئول انتشارات حوزه مشق افزود: بهتر است که برخی متولیان امر پای کار بیایند و همکاری کنند. گاهی بنده در جلسه‌ای شرکت می‌کنم که مثلاً مسئولین هستند اما فرماندار و مدیرکل از امور فرهنگی هیچ اطلاعاتی ندارند و دغدغه و اولویت‌های آن‌ها چیز‌های دیگری است و خروجی این می‌شود که فعالان خصوصی در حوزۀ فرهنگ و هنر، به جاده خاکی بزنند یعنی حالتی باشد که فعالیت آن‌ها شعاری باشد. در واقع ویترین کار باشد و در پشت صحنه کار‌های دیگری انجام شود.
کتابفروشی‌ها، لوازم‌التحریر فروشی شدند

احمدی بیان کرد: به کتاب‌فروشی‌هایی که فعال هستند می‌رویم، می‌بینیم که اصلاً کتاب‌فروشی نیستند و عملاً لوازم‌التحریرفروشی شده‌اند. یعنی فرد خواسته از امتیازاتی که برای مشاغل فرهنگی در نظر می‌گیرند، استفاده کند چون واقعاً کتاب‌فروشی سود و خروجی برای او ندارد و هزینه‌های جاری او هم درنمی‌آید پس مجبور است که در کنار کتاب‌فروشی، وسایل بازی بفروشد که شاید این چرخۀ اقتصادی بچرخد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر متولیان امر مانند وزارت ارشاد، کتابخانه ملی ایران و نهاد کتابخانه‌های کشور که این همه زحمت می‌کشند، کتاب خریداری کرده و در کتابخانه‌ها توزیع می‌کنند که متأسفانه اصلاً کسی سراغ آن کتاب‌ها نمی‌رود و به نظر من فقط خاک می‌خورند، از ناشران به‌صورت حساب‌شده حمایت کنند، حتماً اوضاع بهتر خواهد شد.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *