آخرین اخبار
مددکار اجتماعی:

۸۰ درصد نیاز زوجین با گفتگو تأمین می‌شود

مددکار اجتماعی گفت: ۸۰ درصد نیاز زوجین در خانواده با گفتگو قابل حل است، اما ممکن است نمود‌های متفاوتی پیدا کند.
اشتراک گذاری
20 دی 1402
58 بازدید
کد مطلب : 7533

گروه بانو چه خبر پایگاه خبری «البرزخاتون»؛ احمد رحیمی در گفتگو با «تیتر یک» گفت: وقتی نهاد و سلول خانواده از حالت طبیعی خود خارج شود حتماً یک یا چند نیاز آن‌ها برآورده نشده، یعنی دچار ناکارآمدی شده است.

مددکار اجتماعی ادامه داد: الگو‌های نامناسب در فضا و جو حاکم بر محیط خانه ممکن است تسری پیدا کند و این ناکارایی نشانگر یک یا چند نیاز برآورده نشده است.

وی افزود: نیاز‌های اساسی انسان‌ها اعم از نیاز‌های زیستی، عشق و محبت، احترام، استقلال رأی یا عمل، اعمال قدرت (یک ویژگی وجودی درونی است)، ایمنی، تفریح و بقا که این نیاز‌های چند‌گانه اگر در زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که در مسیر درست، هوشمندانه و منطقی هستند، قرار بگیرند و خانواده‌ها هم‌نوا و عاقلانه با آن‌ها همدلی کنند، طبیعتاً اغلب نیاز‌های موجود در خانواده رفع و رجوع می‌شود.

رحیمی تصریح کرد: بخشی از خانواده‌هایی که در جامعه می‌بینیم دچار خلل زیاد، تنش، غم، افسردگی یا تکاپوی زیاد برای امرار معاش هستند، این‌ها از درون و بیرون سلول خانواده دچار مسائلی هستند که به این موضوع باید توجه ویژه و کارشناسی داشت.

این مددکار اجتماعی گفت: موضوعات بینشی یا تحلیل شخصیتی فردی بر اساس شرایط درونی و برونی متغیر است، بنابراین ممکن است از دید من مشکل چیز دیگری باشد، همسر یا عضو دیگر خانواده مشکل را در چیز دیگری احساس کند.

وی ادامه داد: ۷۰ تا ۸۰ درصد این مسائل از طریق گفتگو و همدلی قابل حل است، اما چون بخش‌های مختلف در هم تأثیر دارند، ممکن است نمود‌های متفاوتی پیدا کنند و آستانه تحمل افراد را کم کند و نتوانند با هم گفتگو و حل مسئله انجام دهند، اما در مورد نیاز و خواسته متفاوت است، نیاز به آرامش، محبت، امنیت و بقا نیاز‌هایی ضروری هستند، اما خواسته‌ها متفاوت است.

رحیمی افزود: به طور مثال فردی که تفکر عقلانی و بینش صحیحی ندارد، در شرایط بحرانی اگر از او سئوال شود که نیاز تو چیست؟ در پاسخ بگوید تمایل به خوردن بستنی دارم، اما کسی که بینش صحیح و تفکر درست دارد بالعکس عمل می‌کند، پس در نتیجه گفتگو پایه حل تعارض است اما در جایی که ما بتوانیم نگاه علمی و عمیق کارشناسی را از طریق رسانه با مردم با همدلی پیش ببریم، باید هدف را به سمت سلامت و تعادل ادبیات صلح و بینش معقول هدایت کنیم، اما این نکته که علی‌رغم تلاش‌های موجود، نگاه سیستماتیک و ذهن افراد مغموم و خسته، ناتوان می‌شود نباید از توجه دور بماند و این افراد دیگر نمی‌توانند به اصطلاح از آن کوزه درونی‌شان موضوع جدید و جذابی تراوش کنند، زیرا باید درون خود را تغییر دهند که متصل به سبک زندگی و معاش است.

این مددکار اجتماعی در خاتمه خاطرنشان کرد: حمایت اجتماعی، تأمین اجتماعی، نگاه سلامت‌نگر اجتماعی از طریق مسئولان باید پیگیری شود و متولیان عملیاتی پیش بروند چرا که تمام آحاد و عناصر اجتماع در درون خانواده موضوع معلق در فضا نیستند و نیاز به آرامش دارند، کسی که آرام باشد، هم‌دل است و ازدواج موفق، محکم و حال خوب خواهد داشت و یک شهروند دانا محسوب می‌شود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *