آخرین اخبار
یاداشت/معرفی کتاب؛

بانوان «نیمه پنهان ماه» را بخوانند

کتاب «نیمه پنهان ماه» را به تمام زوجین بالاخص کسانی که علاقه‌مند هستند تا در مسیر زندگی به تکامل برسند، توصیه می‌کنیم.
اشتراک گذاری
12 دی 1402
66 بازدید
کد مطلب : 6917

گروه بانو چه خبر پایگاه خبری «البرزخاتون»؛ آناهیتا نجفی، منتقد کتاب در یادداشتی اختصاصی برای پایگاه خبری تحلیلی «تیتر یک» نوشت: نیمه پنهان ماه، کتابی به روایت غاده جابر همسر دوم شهید چمران؛ دکتر، فیزیک‌دان و سیاست مدار ایرانی که عضو نهضت آزادی ایران نیز بوده است. این کتاب داستان آشنایی شهید چمران و همسر‌ایشان می‌باشد.

متن این کتاب بسیار ساده و خالص است که این خصلت در مورد تمام کتاب‌هایی که در مورد شهید چمران نگاشته شده است، وجود دارد و سرمنشأ این خصلت از شخصیت بزرگ، تأثیرگذار، خالص و ساده این شهید نشات می‌گیرد.

این کتاب تصویر واقعی از منش و تفکر یک شهید را به زبان ساده و زیبا توصیف می‌کند، شهید چمران شخصیتی مهم و تأثیر داشتند به طوری که در برخورد اول با همسر خود که یکی از مخالفان‌ایشان نیز بوده‌اند، چنان تأثیری از خود به جای می‌گذارد که تمام تصورات‌ایشان را بهم می‌ریزد و همسر وی مجذوب شحصیت این شهید می‌شود و تضاد بین این دو، جای خود را به عشق و علاقه می‌دهد.

یکی از صفاتی که در ابتدا دوستان و نزدیکان در شرایط جنگ به شهید چمران نسبت می‌دادند، ارتش تک نفره بود که بعد‌ها جزء یکی از مشخصه‌های بارز این شهید شد و همه با این جمله یاد شجاعت شهید چمران در جنگ می‌افتادند. بخشی از کتاب را با هم می‌خوانیم:

چه کار کرده‌اید که غاده شما را ندید

دو ماه از ازدواج غاده و مصطفی می‌گذشت که دوست غاده مسأله را پیش کشید؛ غاده! در ازدواج تو یک چیز بالاخره برای من روشن نشد تو از خواستگار‌هایت خیلی ایراد می‌گرفتی، این بلند است، این کوتاه است…. مثل اینکه می‌خواستی یک نفر باشد که سر و شکلش نقص نداشته باشد. حالا من متعجب‌ام چطور دکتر را که سرش مو ندارد قبول کردی؟

غاده یادش بود که چطور با تعجب دوستش را نگاه کرد و حتی دلخور شد و بحث کرد که مصطفی کچل نیست تو اشتباه می‌کنی. دوستش فکر می‌‎کرد غاده دیوانه شده که تا حالا این را نفهمیده. آن روز همین که به خانه رسید در را باز کرد و چشمش افتاد به مصطفی؛ شروع کرد به خندیدن. مصطفی پرسید؛ چرا می‌خندی؟ و غاده چشم‌هایش از خنده به اشک نشسته بود، گفت؛ مصطفی تو کچلی؟ من نمی‌دانستم! و آن وقت مصطفی هم شروع کرد به خندیدن و حتی قضیه را برای امام موسی هم تعریف کرد و از آن به بعد آقای صدر همیشه به مصطفی می‌گفت؛ «شما چه کرده‌اید که غاده شما را ندید؟»

که این موضوع به تنهای نشان‌گر قدرت تصویرسازی و مثبت گرایی شهید چمران را می‌تواند به مخاطب نشان دهد که‌ایشان تا چه حد توانمند در نشان دادن نقاط مثبت بودند.

خواندن این کتاب را برای تمام زوجین بالاخص کسانی که علاقه‌مند هستند تا در مسیر زندگی به تکامل برسند، توصیه می‌کنم و در پایان مباهات می‌کنیم به بانویی که مسیحیان و سایر ادیان به وجود‌ایشان افتخار کرده‌اند و در جایی کشیشی در توصیف این بانوی والا مقام می‌گوید؛ حتی تصور دنیای که با منش حضرت فاطمه (س) اداره شود، خوشایند خواهد بود.

انتهای خبر/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *