آخرین اخبار
مددکار اجتماعی مطرح کرد:

نقش مادری یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی بانوان

مددکار اجتماعی گفت: ازدواج و بعد از آن ایفای نقش مادری یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی بانوان است.
اشتراک گذاری
13 دی 1402
72 بازدید
کد مطلب : 6933

گروه بانو چه خبر پایگاه خبری «البرزخاتون»؛ عاطفه موسوی در گفتگو با «تیتر یک» گفت: ازدواج و بعد از آن ایفای نقش مادری یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی بانوان است.

مددکار اجتماعی ادامه داد: مادر بودن در کنار تجربه‌های متفاوت جسمی، پزشکی که دارد از نظر ذهنی، شخصیتی و ارتباطی هم می‌تواند یک تجربه مهم تلقی شود که هر فردی با هر ویژگی شاید بتواند مادر نام بگیرد اما هر فردی ویژگی‌های سلامت روان و توانمندی در ایفای نقش مادری را دارا نیست.

وی افزود: بعد از به دنیا آمدن فرزندان نیز چالش‌های زیادی در رابطه با بحث فرزندپروری وجود دارد اما اختلالاتی که خود مادر‌ها به آن دچار می‌شوند، غیر قابل انکار می‌باشد.

موسوی تصریح کرد: طی یک سال بعد از زایمان از هر ۱۰ نفر یک خانم به افسردگی بعد از زایمان مبتلا می‌شود. اختلالات سلامت روان خصوصآ در مادران طیف وسیعی دارد، از اختلالات افسردگی، اضطرابی تا دوقطبی در حین بارداری یا بعد از زایمان که مادر می‌تواند آن‌ها را تجربه کند. هر کدام از این اختلالات اگر شناسایی شوند اما درمان نشوند؛ عواقب ویران‌کننده عمیقی بر روی مادر و کودک و همچنین خانواده و در جامعه خواهد گذاشت. دلایل متعددی برای این موضوع در دوران بارداری و بعد از زایمان وجود دارد.

مددکار اجتماعی گفت: اختلالات به وسیله شرایط و سبک زندگی مادران در گذشته و یا حال حاضر و همچنین مسائل پزشکی که در طول دوران بارداری مادر تجربه می‌کند، می‌تواند بر مسائل و اختلالات بارداری و بعد از آن تأثیرگذار باشد، این اختلالات مادران به عنوان عضوی در خانواده می‌تواند پیامد‌هایی مثل اختلافات زناشویی، خشونت خانوادگی، اختلال در مدیریت سلامت کودکان، رنج شخص مادر، پرخاشگری در خانواده، ترد اجتماعی، تجربه غم و اندوه شدید، تأثیر بر روابط عاطفی خانواده و تأثیر بر آینده خانواده و رفتار‌های آسیب به خود را داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده پیگیری برای درمان و بهبودی این اختلالات کمی سخت و در بعضی موارد دشوار است. ۲۷ درصد از بانوان با علم به این موضوع که مشکلات سلامت روان را دارا هستند، درخواست کمک برایشان دشوار استدشوار است و ۳۲ درصد از بانوان نمی‌دانند که چطور و به چه طریقی می‌توانند از کمک بر خوردار شوند.

موسوی افزود: ۲۸ درصد از خانواده‌های درگیر مسائل نگرانی و بدنامی یا بر چسب‌زدن‌های اجتماعی هستند.

مددکار اجتماعی بیان کرد: نقش همسر در کنار مادری که ممکن است مبتلا به مشکلات سلامت روان باشد، بسیارمهم است و مشارکت در امور منزل و بچه‌داری، مشارکت مؤثر در مدیریت وضع خانواده بسیار حائز اهمیت است. برای برون رفت از وضعیتی که در خانواده یکی از اعضا به خصوص مادر دچار اختلالات خاص روانی یا شخصیتی است، آماده بودن و حمایت کردن و پذیرش داشتن بسیار مهم است و درباره نیاز‌ها، صحبت کردن بسیار اثربخش می‌باشد.

وی گفت: اینکه افراد بتوانند در مورد ترس‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات‌شان صحبت کنند و نقش خودشان را به خوبی و با قبول مسئولیت ایفا کنند، بسیار مهم است و در ایجاد احترام، رشد فردی و زمینه‌سازی برای درمان اختلالات مختلف مؤثر خواهد بود.

موسوی ادامه داد: زمانی که افراد نقش‌های نامشخصی دارند، تعارض‌های زیادی را در روابط خود تجربه می‌کنند و با آمدن یک کودک تعداد نقش‌ها و رفت و آمد‌ها بیشتر و شکل روابط تغییر می‌کند و خیلی مهم است که مسئولیت‌ها و روابط در این فضا مدیریت شود.

مددکار اجتماعی افزود: یکی از چالش‌هایی که هر مادری ممکن است، تجربه کند، این است که بعد از تولد نوزاد احساس می‌کند باید به تمام اتفاقات واقف و مسلط باشد، فردی که تجربه مادری ندارد، مثل هر وضعیت دیگری اولین تجربه خود در زندگی را در حال یادگیری است و این تجربه می‌تواند پر از ابهام، تعارض و یا خطا باشد.

وی بیان کرد: البته خیلی از پدران و مادران درگیر مشکلات سلامت روان نیستند و اختلالات خاصی را تجربه نمی‌کنند اما حواس جمعی به علائم هر چند کوچک در تغییرات منفی بسیار حائز اهمیت است و باید در شروع علائم و پدیدار شدن اولین اختلالات کوچک به موقع رسیدگی شود که با کمترین زمان و هزینه مادر بتواند شرایط روحی بهتری را تجربه کند.

موسوی در خاتمه خاطرنشان کرد: در نهایت ایفای نقش مادری تجربه متفاوتی است، ، مادر بعضی از فرصت‌ها را در زندگی از دست می‌دهد و بعضی فرصت‌های جدید پیش رویش قرار می‌گیرد، مادرشدن یک انتخاب است و ایفای نقش مادری می‌تواند پر از چالش باشد. و خود شما به عنوان یک مادر باید بدانید که مراقب وضعیت سلامت روان و سبک زندگی خود باشید، اگر از نعمت حضور مادر بهره‌مند هستید احترام، محبت و حمایت از او را هرگز فراموش نکنید.

انتهای خبر/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *