آخرین اخبار
سعید عزیزی در جمع پرچم‌داران حجاب کشور:

جامعه نیازمند تصویرسازی درست از حجاب است

سعید عزیزی گفت: جامعه نیازمند تصویرسازی درست از حجاب است زیرا با بازگویی حقیقت همه افراد به حجاب لبیک می‌گویند.
اشتراک گذاری
11 دی 1402
47 بازدید
کد مطلب : 6819

گروه بانوچه خبر «البرزخاتون» به نقل از «تیتر یک»؛ سعید عزیزی، روانشناس در جمع پرچم‌داران حجاب و عفاف کشور به میزبانی استان البرز گفت: یکی از موضوعاتی که نقش هرکس در یک شرایط مکانی، زمانی، محیطی عهده دار یک مسئولیت است که به آن نقش گفته می‌شود.

وی ادامه داد: خیلی از ما در فضای زندگی خود نقش‌هایمان متفاوت است برای مثال بنده در محیط خانواده نقش یک پدر را ایفا می‌کنم و برای فرزندان هیچ گاه نقش مشاور را ایفا نمی‌کنم اگر غیر از این باشد من نمی‌توانم در محیط خانه موفق باشم، همین‌طور برای همسرم هیچ گاه روان‌شناس نبوده‌ام و نخواهم بود و برای‌ایشان یک روان‌شناس در نظر گرفته‌ام که در شرایطی بروز مشکل با‌ایشان صحبت می‌کند و بنده برای همسرم فقط نقش یک همسر را ایفا می‌کنم.

عزیزی افزود: تشخیص نقش برای هر فرد اصلی‌ترین و مهم‌ترین مبحث برای درست قرار گرفتن در جایگاه و تأثیرگذار بودن است برای مثال نقش ملموس معلم در خانه است؛ وقتی نقش مادران با معلم ادغام شد شرایط به شدت خطرناک شد.

این روانشناس تصریح کرد: به عنوان یک روان‌شناس می‌گویم مادرانی که در درس فرزندان خود کمک فراوانی می‌کنند، آسیب روانی و شخصیتی فراوانی به خود و فرزندان‌شان وارد می‌کنند و چون به مبحث معلمی وارد شده‌اند با فرزندان خود به مشکل برخورده‌اند، به این موضوع نقش اضافه می‌گویند.

وی گفت: دخالت در این نقش‌های اضافه می‌تواند حتی حق‌الناس بر گردن ما بگذارد، وقتی در کار دستی فرزند خود دخالت می‌کنیم اول در حق کودک خود ظلم می‌کنیم چرا که نمی‌گذاریم خودش و به تنهایی تجربه کسب کند و دوم در حق کودکی که در کار‌های مدرسه به تنهایی تمام مسئولیت را به دوش می‌کشد، زیرا وقتی این کودک می‌بیند همکلاسی‌اش به نحو احسنت کارش را انجام داده و او کارش را با نقص‌هایی به اتمام رسانده این احساس بد او حق‌الناسی است بر گردن والدینی که خود را دخیل در کار فرزند کرده‌اند زیرا همه فرزندان از والدین یا والدین خوب یا والدین هنرمند برخوردار نیستند.

عزیزی ادامه داد: بعضی افراد که نقش مادر دارند که در این نقش یک سری فعالیت‌ها وجود دارد که اگر این فعالیت‌ها را در نقش همسری انجام داده شوند، مضحک به نظر می‌آید که در روانشناسی به این‌ها والد همسری می‌گوییم، حتی اگر همسر شما بعضی از مسائل ابتدایی را انجام نمی‌دهد یا بلد نیست نباید در پیش روی فرزندان کوچک شود، یا مثلاً اگر بعضی موارد را به فرزند خود متذکر می‌شویم، نباید با همسر خود نیز همین‌گونه باشیم زیرا که همسر ما فرزند ما نیست.

این کارشناس افزود: هر فرد تا ۱۴ نقش را می‌تواند ایفا کند البته این تعداد نقش برای افرادی با ظرفیت شخصیتی بسیار بالا تعیین شده است. برخی از ما امروزه در زندگی‌های خود ۱۲ نقش را هم ایفا می‌کنیم مثلاً یک فرد، دختر خانواده، مادر فرزندان خود، همسر، معلم و…. است که بعضی از این نقش‌ها تلفیقی است و بعضی از آن‌ها کاملاً بی‌ربط به هم هستند.

وی بیان کرد: مثلاً مدیری که در کار خود بسیار خبره است اما در فرزند پروری شاید ضعف‌هایی داشته باشد و این دلیل را این دارد که این فرد در نقش مدیریتی خود بسیار عالی است اما در نقش مادری چنین نیست.

عزیزی با بیان اینکه کسانی که در تمام نقش‌های خود یا بیشتر این نقش‌ها به موفقیت نزدیک هستند، می‌توانند به جرات بگویند که جزء پرچم‌داران هستند، تأکید کرد: اما در برخی موارد ما برای نقشی انتخاب می‌شویم که در این موارد باید با تمام توان برای کسب بهترین نتیجه تلاش کنیم شاید که این تصمیم از سمت خدا برای ما در نظر گرفته شده است، حتی حضرت زینب (س) نیز هیچ گاه فکر نمی‌کرد چنین نقش مهمی را عهده دار شود.

این کارشناس گفت: ما باید نقش خود را بپذیریم زیرا ممکن است دیگر شرایط ایفای نقش را به هر دلیلی نداشته باشیم پس باید در زمانی که خداوند نقشی را به ما محول می‌کند آن را پذیرا باشیم. پس هر کس در یک دوره زمانی مشخص می‌تواند تأثیر بگذارد.

وی ادامه داد: انسان وقتی می‌تواند در نقش خود تأثیرگذار باشد که کاریزماتیک داشته باشد بعضی‌ها در نقش خود جایگاه خود را پیدا کرده‌اند اما جذاب و تأثیرگذار نیستند. همیشه افرادی که مرجع هستند وجود دارند اما افرادی که هم مرجع باشند و هم به خوبی رهبری کنند، انگشت شمار هستند زیرا که رهبر بودن به مشخصه کاریزماتیک بودن نیاز دارد.

عزیزی افزود: درک کردن نقش به همراه جذاب بودن در ایفای نقش اهمیت دارد و تأثیرگذار است. کاریزماتیک یعنی تصویرسازی درست اولیه می‌باشد. تصویر‌سازی اولیه که در ذهن مخاطب از شخصیت شما شکل می‌گیرد، را تصویرسازی می‌گویند. بعضی افراد در این تصویرسازی اولیه موفق نیستند و این موضوع باعث ایجاد فاصله بین افراد می‌شود.

این کارشناس تأکید کرد: در برخی موارد افرادی که مذهبی هستند آسیب‌هایی به وجود می‌آوردند که از آسیب‌های غیرمذهبی‌ها بیشتر است. در بحث تصویرسازی بیشتر ما مذهبی‌ها مشکل داریم و این درست در زمانی است که دنیای باطل در تصویرسازی حرف اول را می‌زند. تصویری که از مذهبیون در ذهن ما شکل گرفته است شامل تذکر لسانی، امر به معروف و نهی از منکر و گشت ارشاد بوده که باید این تصاویر شکسته شود و ما در تلاش برای رفع این موضوع هستیم و وظیفه ما درست کردن تصویر جدید است و شهید چمران در این موضوع استاد بودند.

وی گفت: شهید چمران در برخورد با همسر خود که در اوایل یکی از مخالفان‌ایشان بودند و حجاب مناسبی هم نداشتند و بعد از هم‌نشینی با‌ایشان و آشنایی با ذهنیت شهید چمران و گذشت چند ماه و تصویرسازی‌هایی که شهید چمران انجام دادن دبه حجاب روی آورد. یک جمله از شهید چمران در کتاب‌ایشان هست که می‌گوید یک شمع نمی‌تواند یک صفحه تاریک را روشن کند، اما می‌تواند فرق بین ظلمت و نو را نشان بدهد.

عزیزی ادامه داد: در بحث مخاطب خاص باید بگوییم؛ در بعضی موارد باید از همین مخاطب خاص کمک بگیریم و با این روش آرامش بگیریم، امامان ما وظیفه هدایت را دارند و ما باید از آن‌ها کمک بگیریم و توکل کنیم. در شرایطی که هدایت از توان ما خارج است از صاحب این قضایا کمک می‌طلبیم، زیرا که در حوزه ما این اهل بیت (ع) هستند که کارفرمایان ما هستند و در شرایط لازم باید به موضوع ورود کنند و به زیبایی مشکل را حل کنند.

وی افزود: حالا هر کس با هر کدام از اهل بیتی که حال دلش بهتر است از آن کمک بخواهد. در مواردی که زور ما به هدایت افراد نمی‌رسد و از توان ما خارج می‌شود نباید این افراد را از خود برانیم و باید تحت هر شرایطی این افراد را وصل به خود نگه داریم ما باید پناه این افراد باشیم.

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: در روایت‌ها می‌گویند حضرت ابوالفضل (ع) پناه بوده است. این امام نه تنها مؤمن و با اخلاق و نه فقط یک انسان خوب بود بلکه پناه همه و مهم‌تر از همه پناه یکی از امامان معصوم ما بود به عبارتی عالمی می‌گویند حسین و بر لب حسین نام ابوالفضل جاریست.

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *