آخرین اخبار
ناظر جشنواره قصه‌گویی در البرز در گفتگو با «البرزخاتون»:

شعار جشنواره قصه‌گویی، با قصه لبخند بسازیم

ناظر جشنواره قصه‌گویی در البرز گفت: امسال رویکرد و شعار جشنواره این است که با قصه لبخند بسازیم.
اشتراک گذاری
23 آبان 1402
77 بازدید
کد مطلب : 2541

به گزارش گروه بانو چه خبر «البرزخاتون»؛ ربابه هاشمی در گفتگو با خبرنگار «البرزخاتون» گفت: بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تمامی استان‌ها در بازه زمانی مشخصی در حال برگزاری است.

ناظر جشنواره قصه‌گویی در استان البرز ادامه داد: قرار است تا پایان آبان ماه در کل کشور مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی برگزار شود و منتخبین به دبیرخانه کشوری معرفی می‌شوند و عزیزانی که امتیاز بالایی را از طریق داوری و از روی فیلم‌ها دریافت می‌کنند به بخش ملی و بین‌المللی راه پیدا خواهند کرد.

وی افزود: جشنواره قصه‌گویی در ۲ روز کاری در البرز برگزار شد و شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف با همدیگر رقابت کردند که بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در استان البرز بسیار قوی بود، بخش دختران و پسران که نوجوانان ۱۲تا ۱۸ سال بودند نیز خیلی خوب و پررنگ بود.

هاشمی تصریح کرد: استان البرز هنرمندان فعال و پویا خوبی در عرصه قصه‌گویی دارد و بخش زنان و مردان که سنین بالای ۱۸ سال را در برمی‌گیرد و شامل مربیان کانونی، معلمین و مادران خانه‌دار است، این بخش هم خوب بود و از آن استقبال شده بود.

این داور گفت: امسال رویکرد و شعار جشنواره این است که با قصه لبخند بسازیم و با توجه به اینکه بهداشت روانی انسان‌ها بسیار اهمیت دارد، قصه‌گویی می‌خواهد از این فرصت استفاده کند و به ارتقا بهداشت روان در سطح جامعه به خصوص کودک و نوجوان کمک کند.

وی ادامه داد: امسال جایزه ویژه لبخند را داریم که برگزیده‌ای در این استان البرز دارد که در اختتامیه نیز از‌ایشان تجلیل شد، بخش غزه را با توجه به شرایط پیش آمده نیز وجود دارد که مردم مظلوم این سرزمین به خصوص کودکان بی‌دفاع غزه را دربر می‌گیرد.

هاشمی افزود: جشنواره نیز جایزه سردار سلیمانی را دارد، عزیزانی که با موضوع زندگی سردار سلیمانی قصه تعریف می‌کنند که در این بخش در استان البرز هم قصه‌گو و هم برگزیده داشتیم که معرفی و تجلیل شد.

این داور بیان کرد: پذیرایی، نظم و روی خوش در البرز از سطح بالایی برخوردار بود، همکاران در این استان بسیار همدل و صمیمی این جشنواره را برگزار کردند، یکی از با کیفیت‎ترین جشنواره‌هایی بود که در آن شرکت کردم.

وی گفت: به دلیل آشنایی قبلی که با منطقه دارم، استان البرز قصه‌گویان بسیار توانمندی دارد احتیاج به این دارد که بیشتر به آن پرداخته شود تا در سطح کشور و بین‌الملل مانند سال‌های گذشته بدرخشند.

هاشمی ادامه داد: پایه هر قصه از سه رکن قصه، قصه‌گو و مخاطب تشکیل شده است برای اینکه قصه‌گو مخاطب داشته باشد باید متنی دراختیار داشته باسد تا آن را بگوید. حتماً این متن که به صورت کتبی یا شفاهی است از دل کتابی بیرون آمده و اگر شفاهی است می‌تواند تبدیل به کتاب شود، این فرصت وجود دارد که از یک قصه کتابی نوشته شود و یا در اینجا اجرا شود.

وی افزود: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی را در سراسر ایران داریم که گنجینه‌های بی‌بدیلی هستند، می‌توانیم پای قصه‌های آن‌ها بنشینیم و به آن‌ها گوش فرا دهیم، صدای این عزیزان را ضبط کرده و قصه آن‌ها را روی کاغذ بیاوریم.

داور جشنواره در خاتمه خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم وقتی جوانان، مربیان ادبی و فرهنگی و افراد با ذوق که قصه‌ها را گوش می‌کنند آن‌ها را جمع کنند و روی کاغذ به صورت مکتوب در بیاورند تا این آثار و قصه‌ها ماندگار شوند.

الهه ملاحسینی _ البرزخاتون

انتهای خبر/

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *